söndag 28 juni 2015

Fint i trädgården

Den första röda klängrosen har slagit ut. Inte är det särskilt tidigt inte men den är så välkommen. Ser framför mig väggen av röda rosor som ska pryda altanen - så småningom. Sympati heter den.


En fördel med den kyliga sommaren är ju att blommorna varar så länge..... Cottagerosen har också slagit ut ett par blommor.


Pipörten är så frodig. Den måste jag klippa ner lite på så att den inte stör vårt nya blåregn.





Den vita pipörten har klarat två vintrar nu men är inte så härdig som den rosa. Nu hoppas jag på att den ska växa till sig ännu mer - och fröa av sig.


Den vita pionen med ett litet inslag av rött är väl annars drottningen av den rabatten just nu. En favorit som är så tacksam i den "upphöjda rabatten" är grekisk vägg. Den blommar hela sommaren. Den har jag fått av Sara som fått den av svärmor, tror jag.


Den där humlan tror jag inte är så snäll..... och jag som tyckte humlor var gulliga i förra blogginlägget! Tidigare i eftermiddags skulle Lars och jag ta en cykeltur och jag skulle bara kolla luften i bakdäcket, iförd hjälm naturligtvis. Då, under hakremmen stack det till ordentligt. Jo, det var den "gulliga" humlan. Och sen cyklade jag faktiskt iväg utan hjälm.

På förmiddagen var vi i Haverdal och köpte nya sparrisplantor. De gamla håller på att ta slut! Efter att ha googlat på dem förstår vi att anledningen kan vara att de inte får maximalt med sol och kanske för vått om fötterna. Regntunnan står intill dem och det händer ju att den svämmar över. Vi gör i alla fall ett nytt försök på nytt ställe.

Jordgubbarna bär rikligt trots avsaknad av sol och vi frossar så mycket vi kan. Ärterna har precis börjar blomma så snart ska vi kunna njuta av dem också. Potatisen har vi också testat. Många men lite väl små. De får allt stå ett tag till.

Tur att vi har växthus! Både tomater och gurkor mår så bra.

Avlutningsvis vill jag meddela att inga fåglar vågat sig på vårt körsbärsträd.




1 kommentar:

  1. Vad vore livet utan en trädgård? Så fint ni har det!

    SvaraRadera