fredag 24 februari 2012

Våraning

Jo visst är det lite vårkänsla i luften. Så gott som all snö är borta men på Nissan ligger fortfarande is och så är det ute vid havet också. Men solen lyser och det gör den länge på eftermiddagarna nu. När jag arbetade kändes alltid sportlovet som en årstidsdelare. När v 9 inleddes var det mycket ljusare på morgnarna.... I trädgården sticker lökväxterna upp; scilla, tulpaner blåstjärnor, pärlhyacinter..... Krokus och snödroppar var ju uppe redan innan vintern satte in. Lars har lagt grenar från vår julgran över för vi såg spår av harpaltens härjningar. Detta är inget kalas han är inbjuden till.

Vi har gjort årets beställning från Tomatodlarnas förening. Fem nya sorter blir det i år + de fem bästa från i fjol. Som vanligt sår vi med god marginal så Gugge, vi tänker på dig och i år kanske en och annan tomatplanta vill pröva den öländska myllan! Tänk att det kan vara så fantastiskt roligt att följa de små fröna till plantor. Det brukar inte ta många dagar efter sådd innan jorden spricker upp av en otrolig växtkraft.

Min röst är fortfarande kraxig men hostan är bättre. Söta svägerskan i Småland kom med glada tillrop och meddelade att den hostan vara i sju veckor så då har jag väl bara fem kvar då!

Den lite lugna perioden så här års blir det kanske lite mer TV-tittande och läsande än vanligt. I julklapp fick vi av Sus en kassett med 15 avsnitt av Onedinlinjen. Så härligt! Där kan man på film se en del av de fartyg som besökte Halmstad under The Tall ship Races.
 Jag har läst en bok som fängslade mig, Minnet av en smutsig ängel av Henning Mankell. Den handlar om en ung kvinna som är kocka på ett fartyg på väg till Portugisiska Östafrika. Hon blir så småningom änka två gånger och ärver en bordell! Hennes omtanke om de prostituerade flickorna och de svarta....... Så har jag läst Himmelsdalen av Marie Hermansson. En märklig, ruggig och spännande berättelse om ett tvillingpar som byter identitet och vad det kommer att innebära. På resan hade jag med mig en pocketbok förstås, Sommarhuset av Anna Fredriksson. Den handlar om arvet, sommarhuset och hur tre syskon hanterar detta. För oss tar det nästan sju timmar att åka upp till Skörby och då måste man ha något att lyssna på. Denna gången blev det Kaffe med musik av Karin Brunk Holmqvist. En av damerna i syföreningen vinner en bussresa till julmarknad i Tyskland och de andra bestämmer sig för att åka med. Vi som gjort några resor med buss kan le igenkännande men det känns inte som om det är dagens 70-åringar det handlar om. Möjligen generationen tidigare. En lite gullig berättelse.

Nu är det bra tid för musslor så ikäll blir det ett kok. Nyttig, god och billig mat. Passar när man just köpt nytt kylskåp - det "gamla" blev bara fyra år.

2 kommentarer:

  1. Jag tackar och bugar för erbjudandet - så klart att halländska tomatplantor är välkomna till östsidan. De ska få så god omvårdnad som jag bara mäktar med!

    När jag hämtade tidningen i morse tog jag en sväng i trädgården och bara njöt av allt det gröna. Snön är inte helt borta, i natt lär det bli minusgrader men hoppet om våren, ljusare tider och lite soldyrkan i en vindfri vrå utomhus hägrar enormt.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tack Lena! Ser verkligen fram emot att få sätta fingrarna i jorden igen. Prövade lite igår och plockade bort en del gamla löv kring vintergäck och snödroppar.
    Gugge

    SvaraRadera