lördag 12 september 2015

Ölandsbesök och skogens resp kustens guld.

Att vi är ofta på Öland är väl allom bekant men nu har vi haft ölänningarna här på besök. Givetvis pratar vi innan om hur vi ska kunna utnyttja besöket på bästa sätt. Två önskemål hade Alice.

1. Tillaga och äta musslor vilket i och för sig är en gammal önskning
2. Åka till Falkenberg och köpa kläder, främst byxor.

Lätt som en plätt att efterkomma. Musslorna blev jättegoda och föll Blomkvistarna på läppen.

I Falkenberg var det så vackert med mängder av blomsterarrangemang. Det fick mig att tänka på de små byarna i Alsace som tävlar om vem som har finast blomstersmyckning..

Nu var det kläder vi var ute efter. Medan Alice och jag gick till den lilla damekiperingsaffären som jag besökt sen tidigare och lovordat, gick Job och Lars till Bröderna Johansson, den stora butiken, där Lars brukar hitta sina kläder. Jodå, alla kom vi hem med var sin påse.

Vi bjöd våra vänner på en havtornsdessert. Alice hade för sig att havtorn är överreklamerat och inte smakar något. Det ville vi förstås ändra på. Och vi lyckades. Våra egna havtornsbuskar är nyligen omplanterade och gav endast tre bär så, i går förmiddag gav vi oss iväg med kaffekorg, i det fina vädret, på jakt efter vilda havtorn.




Lagom höjd att plocka på, tyckte maken. Visst kan man väl kalla dessa bär för kustens guld.


Skogens guld hämtar vi däremot gärna på ICA eller på torget!!


1 kommentar:

  1. Tack för trevliga dagar med er! Jag böjer mig för kustens guld och ska bege mig på jakt efter make/maka till min ensamma stackare här hemma.
    Jag delar Lars uppfattning om bra plockhöjd men hur är det med alla vassa taggar - jag visste väl att det var något skumt med havtorn i alla fall... Kram

    SvaraRadera