måndag 30 november 2015

Gorm

Adventstorm har vi haft tidigare men Gorm har tagit priset.

Vi hade tänkt oss att åka in till stan och ta del av ljusfesten som skulle  gå av stapeln på eftermiddagen men evenemanget blev inställt p g a den annalkande stormen och tur var väl det.

Riktigt otäckt var det minsann. Det knakade och brakade i huset och golvet på andra våningen skakade.... Normalt har jag god nattsömn men det var omöjligt att sova när det blåste som värst.

Klockan sju var jag uppe och tittade ut i halvmörkret. Hupp, tre stora skivor tillhörande växthuset låg på gräsmattan.


 Det var inte bara tre stora skivor som blåst ur växthuset utan tio stora och fyra små. Lars gick runt till grannarna och samlade in de som slitigt sig så långt. Det är ju inte första året det händer och varje gång är vi så tacksamma att de inte skadat någon eller något.

Grannen hade fått någons stora hoppställning i sin trädgård.


Besvärligt lär det ha varit för många som skulle till arbetet i morse. Massor av kullfallna träd..... Längs vår gata kom lokalbussen. Det tillhör inte den vanliga rutten. Antagligen var den vanliga vägen inte farbar. Inne i stan steg Nissans vatten med dryga metern.

Vad är väl då fönsterrutor som liknar råglas?


För oss som har all tid i världen att förbereda julen tillhör den ju inte bara mat och kakor. Häromdagen pratade jag julklappar med Sus och hon framförde barnens önskemål om nya raggsockar. Så glad jag blev! Trots att jag väl egentligen har köpförbud när det gäller garn begav jag mig till den fantastiskt trevliga garnaffären som redan funnits i ett år. Den heter något med "härvor".
Där skulle jag kunna köpa mycket men nöjde mig med två nystan som ska bli just raggsockar.


O, så är det så roligt att sticka sockar som går så fort. Nu är det bara besked om fotstorlek jag väntar på.



1 kommentar:

  1. Åh, som jag har saknat dina blogginlägg - det om ljusstöpningen kunde jag läsa först idag av någon anledning. Slakt, ljusstöpning, strumpstickning får tankarna att gå bakåt i tiden, den tid då vi verkligen inte hade något så idiotiskt som Black friday att ens fundera över. Jag har stickat strumpor i samma garn och visst är det underbart.
    Den där Gorm gillar vi inte, tänk att komma och sabba första advent på det sättet.

    SvaraRadera