onsdag 18 januari 2017

Lite färg

Idag är det helgrått utanför fönstret. Så måste det förstås vara ibland för att man ska kunna glädjas när det blir soliga dagar. Om alla hade varit lika......


Vi fick en vacker soluppgång igår men det dröjde inte länge förrän molnen skymde solen helt och dagen blev grå.
Tisdagar är gympadag för mig och det känns skönt att komma igång igen. Lars har alltid några projekt på gång, klyva ved, målningsförbättra trädgårdsmöbler..... - Jag går ut i garaget ett tag, säger han.
Själv har jag fått en ny beställning på matta så igår var jag och köpte lite färg och har inventerat "trasförrådet".

Men man ska väl försöka utnyttja stadens kulturella utbud och inte bara gömma sig i sin kammare! Så, sent om sider eller i elfte timmen tog vi en tur till Mjellby konstmuséum som visar konst av Göteborgskolloristerna. Bara två veckor kvar.


 Sanningen att säga visste jag inte ens om deras existens förrän vi, i höstas på Öland, fick förfrågan om vad man visar på Mjellby just nu. Damen som frågade hade själv svaret! Så igår gjorde helt enkelt paus i våra hemmasysslor och åkte dit ut. Öppettiderna är väldigt generösa. I stort sett alltid öppet. Och en skylt vid ingången fann jag också generös.


Så nu tänker jag göra det!! Många målningar i glada färger och med motiv från Bohuslän, ett landskap som har en ganska stor plats i våra hjärtan.





 
 
 
 

Konstnärerna var födda i början av 1900-talet kunde man läsa sig till. Vad vi också lärde oss var att två av Evert Taubes systrar är representerade. Målningar att bli glad av!



1 kommentar:

  1. Tack för de fina färgklickarna, de behövs idag då det är grått och småblött utomhus.

    SvaraRadera