onsdag 11 oktober 2017

Socktober

Nej det är inte mitt påhitt det där med socktober men jag tycker att det är ganska fyndigt. Jag var inne och tittade på Järbogarns hemsida och hittade mycket trevligt där. Ni som är sticksugna och eventuellt ska ge barnbarn sockar i julklapp, gå in och titta på Järbosockan mm. Gratis beskrivning!

Ombyte förnöjer. Jag har nu två, nej faktiskt fyra sticken på gång och däremellan virkar jag nätkassar. Bra att ha med sig när man handlar...... Som barn hade jag bollar i ett sådant. Skulle kanske kunna bli årets julklapp......



 Det roligaste av mina sticken är en sjal som stickas i tunt garn av merinoull och silke. Helt underbart. Mönstret heter Betula och det fick jag av Sara och också tips om garnet.


Och så är det sockar förstås. Först blir det helt vanliga i melerat garn.


Det har jag bara precis börjat på. Mest för att "se hur det blir".

Jag ser gärna Frågan Lund på TV och i det senaste programmet kom frågan upp - om man är som man är. Och det är man ju förstås, men det går att ändra på sig även om det tydligen är ganska jobbigt. Så tanken på att jag någon gång skulle göra färdigt ett arbete innan jag börjar på ett nytt känns inte riktigt som om det skulle passa mig.
Vilken dag som helst ska jag förresten sätta igång väven igen!!

Att läsa är ett stort intresse som jag alltid har haft och nu delar jag med mig av boktips igen:


Jag lät dig gå av Clare Mackintosh är en psykologiskt thriller står det på baksidan. Riktigt bra tycker jag.

En syster i mitt hus av Linda Olsson handlar om två systrar som återförenas. På baksidan står bl a: Linda Olsson berättar stillsamt, eftertänksamt. Hennes språk är stilrent och lika vackert som som vilsamt....... En fin bok, tycker jag.

För att kunna leva av Yeonmi Park som levt sina första år i Nordkorea. En resa till friheten. En skakande dokumentär.

Slutligen Den japanska älskaren av Isabel Allende. En fängslande bok om livslång kärlek. Också den är riktigt bra.


1 kommentar:

  1. Isabel Allendes bok har vi läst i vår läsecirkel och jag vill minnas att den var omtyckt av oss alla. Nu står jag på tur för att läsa en bok av årets nobelpristagare och det ska bli spännande att se vad det blir av det läsandet. Sticka sockar - när ska jag börja med det.??

    SvaraRadera