onsdag 11 december 2019

Traditioner

Traditioner: Naturligtvis måste det stöpas ljus ( så länge vi orkar, säger Lars ) och det sker i mycket god tid före jul. Inte så konstigt eftersom huset blir mer eller mindre upp - och - nervänt. Nu har vi tänt de två första adventsljusen och de brinner så fint.

En riktigt gammal tradition är också att stoppa korv. Den stoppas alltid lördagen innan andra advent och det var i lördags.



I år blev det två sorters korv som vi ännu inte har smakat men de ser riktigt bra ut.

När Lars och jag resonerar om vad som ska bakas och lagas till jul så blir det alltid: en mjuk fruktkaka vill jag gärna ha, säger Lars och så måste vi förstås koka klenäter. Däremot har vi slutat baka egna pepparkakor. Det trodde jag väl aldrig skulle ske men så är det.



Förra veckan såg vi första "Ernstprogrammet". Visst kan han bli lite too much men vi låter oss inspireras.



Tre sorters sill har vi gjort och de blev riktigt goda alla tre. Det får nog bli en omgång till före jul. En gammal favorit från tidigare års Jul med Ernst är lakritstryffel. Choklad där man bara anar lite lakrits. De får man gömma så att de finns några kvar till jul.





Som vanligt blir det en del böcker som julklappar. Lätta att slå in.



Är vi ute i god tid? Kanske men det blir inte gjort så mycket varje dag. Idag blev det köttbullar och på lördag ska vi hämta ett lamm i Småland och det tar lite tid att få ner den i frysboxen.


1 kommentar:

  1. Vilka fina traditioner ni håller vid liv! Och så gott det ser ut! Boktraven verkar spännande, Selmaboken är fantastisk och står på min önskelista också. Jag lånade den på bibblan men hann ju bara skumma lite här och där. Imorgon åker jag på snabbesök till Limhamn och sen ska det julbakas här oxå.

    SvaraRadera