lördag 7 mars 2020

Tomater

Idag skiner en svag sol och det blir hyfsat varmt i uterummet. Dags att så tomater. Vi brukar så runt den 9 mars och helst en dag då man kan vara i uterummet med jord och fröer. Det blev idag.



Tomater är inte bara röda mellanstora. Numera kan man få tomater i många olika kulörer och storlekar.


De här har vi inte sått själva men jag har blivit lovad en planta av en gympakompis.

Som vanligt är det Åke Truedsson som levererar frön till oss. De kommer i små papperskuvert märkta med sort och året då fröerna togs. 





11 sorter är sådda i 30 små krukor och sammanlagt 83 frön. Jag räknar med att ungefär samma beställning av plantor som i fjol gäller. Rätt som det är blir det kris i "barnkammaren" och då hör jag av mig. Om några dagar, kanske fem, ska nog de först fröna ha grott och det blir något litet grönt i en kruka.

2 kommentarer:

  1. Jag ser redan framför mig hur tomatplantorna växer och hur tomaterna mognar på Lillstugans trappa så helst ingen kris i barnkammaren, tack!

    SvaraRadera
  2. Krisen innebär att plantorna växer oss över huvudet. Då blir det snabbleverans.

    SvaraRadera