lördag 22 april 2023

Shorts och linne

Idag är kulmen nådd. Minst 20 grader varmt. Redan på morgonen när vi körde genom stan var många ute i det fina vädret iklädda korta byxor och kortärmad tröja. Visst var det ganska varmt redan då och varmare skulle det bli. 

Grannarna ute i sina trädgårdar i sommarkjol resp shorts och linne. 

Vi gjorde ett besök i handelsträdgården Bland träd och häck, som visade sig vara välsorterad.

Den här fina skylten hittade vi vid kassan.


Med oss hem hade vi en stor planta med jätteverbena och en rosenkvitten. En del av de buskar som far Hakon planterade för så där 45 år sedan börjar behöva tacka för sig. Denna gången blev det en cornell. Men oj vad den hade ordentliga rötter. Lars hade att göra i flera timmar för att få bort den.


Och så ersättningsbusken:



Som en följd av det fina vädret vi haft den senaste veckan växer det så det knakar. 

Skulle tro att både plommonträd och körsbärsträd slår ut i morgon.




Det ser ut att kunna bli bra med plommon i år. I fjol var de ju lätträknade. 



Körsbärsknopparna är tjocka och svällande.

Sparrisarna som börjar sticka upp är ynkligt tunna. Kanske bättrar de sig så småningom.


Rabarberna kommer fint men de är också ynkligt smala.

Så där har jag gått runt i trädgården i idag och njutit av blomprakt och klippt lite här och där på rosorna som inte mår så väl efter den konstiga vintern vi haft. Samtidigt har jag lyssnat på en trädgårdspodd med Pernilla och John. Ni som är lite trädgårdsintresserade vet säkert vilka de är. Jag kom på mig med att skratta högt åt deras små trevligheter. 

I mitt förra inlägg glömde jag bort två blå blommor, nämligen ormöga, den lilla ljusare blå och så den som klänger sig fast vid muren, blåtuva.



I "lådan" som står som altangräns blommar nu vita lite dubbla tulpaner.

Och så de här som jag petade ner i höstas. Ska bli spännande att se vad det blir av dem. Fyra, fem tjocka knoppar på varje stjälk.





Gullvivor kommer alltid tillbaka troget och det är härligt att kunna plocka in av dem. 



2 kommentarer:

  1. Idag ligger dimman tät över ön och det är inte utan att jag längtar efter förra veckans varma väder. Varför måste alltid april månad sluta så kall?

    SvaraRadera
  2. Nej det måste den verkligen inte

    SvaraRadera