fredag 11 april 2014

Bröd och skådespel


Nej,  frö och skådespel är det förstås. Vi matar fortfarande våra bevingade vänner. Kanske mest beroende på att vi har en del solrosfrön kvar. Vi har väl trott att de beger sig till skogs så här års, men nej. Massor av småfåglar har vi i trädgården. Här på bilden ett 25-tal under frörestaurangen. och så många olika arter.



Steglitser har kommit tillbaka efter att ha varit iväg någonstans i flera veckor.


 
 
Bofinkar och bergfinkar är andra gäster och så den lilla med svart huvud som förmodligen är en grönsiska. Rätta mig gärna om jag har fel.
 



Och så den lite större stenknäcken.  Det är min liv och kniv inte lätt att fota dem. Jag tycker att de är ovanligt pigga och livliga. Kanske ute efter en liten vän att bygga bo ihop med.

Tänk så mycket man får vara med om och lära sig bara genom att bjuda på lite frön.

2 kommentarer:

  1. Jag har fått lära mig att man helst ska mata fåglarna hela april för det är ännu ont om naturlig föda för dem - alltså matar även vi. Vår fågelrestaurang är inte lika mångfacetterad som er, vi har mest pilfinkar och grönfinkar. Men de ska ju leva de med...
    Idag regnar det - alltså blev det städning utan trånande blickar ut mot trädgården där det grönskar lite lagom just nu. Det är så roligt att gå rundan och se vad som hänt sen igår - alltid är det något litet grönt som sticker upp, ogräs om inte annat.
    Nu ska jag laga middag, det blir en kycklingrätt med citron och oliver, läst rakt av i DN:
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Ni är snälla mot fåglarna ni. På Patrik Leonardssons fotokurs lärde jag mig att STATIV var det första man ska skaffa om man ska köpa till något extra till sin fotoutrustning. Har inte lytt hans råd ännu men det låter vettigt.
    Gugge

    SvaraRadera