torsdag 22 maj 2014

Gullregnets månad


Visst är maj gullregnets månad och häggens och syrenerna och liljekonvaljernas........ och det är gott att leva.

Den cykelturen Lars och jag gjorde i går morse var gudomlig. Lite tidigt på dagen för kylt rosévin, Bitte och Pelle, men snart tar vi en tur en annan tid på dagen!

Efter Barcelona har det hänt massor. Först kom Kerstin och Arne från Hässleholm. Då regnade det men vi fick lära oss att känna igen ärtsångarens läte och senare har vi också sett den.

Sen kom Alice och Job ett par dagar. Då är det mycket prat och Alice och jag inspirerar varandra på olika sätt. Snabbt som vinden beställde jag en likadan "trädgårdskofta" från Gudrun Sjödén, som Alice hade - men i annan färgställning. Det regnade minsann då också. Lars och jag blev bjudna på lunch på Tylöhus, med fönsterbord. Även i regn och blåst var det det magiskt att blicka ut över Tylön.

En tur till plantskolan i Haverdal kändes nödvändigt.


 
 
Dagen därpå åkte vi mot Skörby. Familjen Bergström flyttade in i sitt vackert nyrenoverade hus veckan efter påsk och det skulle bli så spännande att se det. Men främsta anledningen till besöket var att Signe fyllde 5 år och det skulle förstås firas.
 



Vi hade tomatplantor med oss och Signe och Lars såg till att de kom i jord.



Ja, att visa interiörbilder är inte lätt Men Ingegerd och Hans kan säkert se skillnaden från förra sommaren.

Uppgården som familjen bott i tidigare ska nu hyras ut så ett projekt var att "flytta trädgården". Inga problem när man bor på landet. Farfar Lars-Erik fyllde lastarskopan med jord ...... och så kunde bärbuskar och annat planteras och sås.


 
 
 
En liten rolig historia får väl också plats: På fredagen hämtade jag barnen i skolan. Mitt emot parkeringsplatsen står en pojke och hjälper till att tvätta pappans supertjusiga sportbil. Tjaba Melker, säger Vidar och får ett tjaba till svar. Detta är min mormor och hennes Bora ( den har 14 år på nacken men Vidar älskar den av någon anledning.) Cool bil säger på Melker och fortsätter att tvätta sitt underverk. Gissa om vi var nöjda både Vidar och jag!!
 
Vidar som varit helt insnöad på traktorer och andra jordbruksredskap har inte brytt sig om bokstäver och säkert inte förstått vitsen med att lära sig läsa. Men här har förskoleklassen öppnat ögonen. Nu läser han mycket och överallt.
 

 
 

 
 
Sara är väl inte överförtjust i valet av litteratur.
 
Så kom vi hem till sommarvärme och rabatterna var fulla av "marktäckare", ogräs. men som någon sa: Då syns det att ni haft roligare.


2 kommentarer:

  1. Vilken tur att du startade upp en blogg så att vi kan hänga med - både i trädgården, era resor och framför allt barnbarnens växande, underbart.
    Nu tog du min bloggrubrik - det är inte bara koftan vi har gemensamt minsann...
    Kram

    SvaraRadera
  2. I det här vädret behöver man ju ingen trädgårdskofta, men det finns kanske linnen också. Vill gärna se den.
    Gugge

    SvaraRadera