onsdag 25 juni 2014

Midsommar

I år firade vi midsommar tillsammans med familjerna Bergström.  Anledningen till vårt besök var egentligen inte för att fira midsommar utan för att Oskar fyllde 40 år under just den här helgen. Men vi slog två flugor......... Ja, det blev en annorlunda helg. Kanske mest inledningen.


Vi dansade runt midsommarstången som alla hjälptes åt att binda. Och det är ju inte alls annorlunda.
Men vi tyckte nog att det var svårt att få ihop blommor till stången. Det beror väl på att allt är extra tidigt i år. På sina ställen blommar dock blåklint i åkerkanterna.



 



Men vad var då så annorlunda? Jo, dagen innan midsommarafton var det strömavbrott i - 10 timmar!!
Lars och jag skötte matinköpen inne i Enköping och just som vi kommit en bit på hemvägen ringde Oskar, som jobbade hemifrån, och rådde oss att fika i stan för Skörby kunde inte erbjuda kaffe. Det fortsatte och fortsatte. Jag hämtade barnen tidigt på förskola och fritids och visst var det lite spännande till att börja med. Men så började hungern sätta in. Kvart i sex togs beslut om att åka in till stan och äta. Väl ute på motorvägen upptäckte vi att det var fler än vi som var ute och körde. Många skulle nog till Dalarna för att fira där. Vi fick sitta i kö för att komma av motorvägen. Matstället, Chop chop eller liknande var förstår FULLT av folk men det gick hyggligt fort. Inte min favoritmat men ibland handlar det om att bli mätt. Och - vi fick dagens första kaffetår!


 
 
Barnen gillar Chop chop maten och det var viktigast. Efter besök på lekplats och promenad i Drömparken åkte vi hem och strax innan klockan nio kom strömmen tillbaka.
 

 
 
Vidar ser till att jag lär mig något nytt av värde vid varje besök. Detta är en såningsmaskin om någon inte visste det. - Du kan komma upp och stå på den! Farfar kan så det kan du också. Och jag ställde mig på de för ändamålet avsedda plattorna både bak och fram.
 
Tidigt ja. När vi kom hem var de första hallonen mogna - ovanligt tidigt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar