onsdag 3 september 2014

Mattvätt i både öst och väst

För en stund sedan fick jag mig ett gott skratt när jag läste goda vännen Alice på Ölands blogg. Vad ser man? Jo, där står hon och skurar trasmatta precis som jag igår......

 
 
Såna här klara dagar med hög luft är som gjorda för att tvätta trasmattor. En gång varje sommar måste det bli av och nu hade jag två mattor att skura. Ryggen tar stryk av denna typ av tvätt så jag har sparat den ena till idag. Som Alice också skrev så var mattan i det allra närmaste torr framåt kvällen. Det luktade så gott av såpa när den kom in. Detta är mor Ing-Maries gamla matta men nu får den hamna långt in någon stans för nu har jag egenvävda mattor.
 
Ja, vi har ju haft en alldeles underbar sommar och så får vi såna här bonusdagar. Igår var det t o m  för varmt att sitta i solen och äta lunch. Till frukosten i uterummet sätter vi på lite värme för nätterna är kyliga. De senaste någon grad under "tvåsiffrigt".
 
Hösthallonen trivs så bra i det soliga, varma vädret. Vi äter i morgonfilen och njuter. Några hamnar i frysen för vad ska annars Signe ha i sin fil när hon kommer.
 

 
 
Våra äpplen har vi plockat ner. De var på väg ner för egen hand och med tanke på den dåliga kvaliteten behövs inte stötskador också. I år har jag lagt de bästa i extrakylskåpet. Får se om de kan hålla sig ett tag. Lars gjorde äppelmos igår. Det går också bra att göra äppeljuice och skära bort det som är dåligt. Och så torkar jag äppelskivor. Äppelkakor och kräm gör vi också."Det man odlar ska man ta tillvara". Här refererar jag till min far. Med måtta måste jag lägga till. Jag som ändå är en hamster.
 


1 kommentar:

  1. Jag säger bara hurra för soliga september och för goda vänner, kram!

    SvaraRadera