tisdag 4 november 2014

November

Så här känns det idag. Småregnigt och grått ute om än mycket varmt för årstiden. Ingen snö på gång i denna del av vårt avlånga land.


 

Nu blir det inte så mycket tid för att slappa i sköna fåtöljen för i helgen ska det bli ljusstöp x 2. Numera stöper vi med två gäng så det är en del att förbereda. I söndags smälte Lars ner "f d ljuskronorna" så att skrovet ska kunna återanvändas. Nu har jag monterat och satt nya vekar. Ett jobb som går utmärkt att sköta framför TVn. Det mesta där kan man ju titta på med ett öga.



Vi har börjat mata fåglarna nu. Förra året hade vi sån glädje av alla gäster som besökte våra restauranger. Och flera nya arter lärde jag mig. MEN - i år har vi mest objudna gäster. De stora svartfåglarna. Jag vet att alla behöver mat men de tar över och skrämmer de små.



Vem vill ha en sån här i trädgården? Kolla näbben - som ett spett. De är inte så många som skatorna för de har säkert med sig hela släkten. Igår bytte vi ut ena fröautomaten mot en som man lägger talgbolla i. Säkert omöjligt för stora fåglar att ta sig an mat på detta ställe. Trodde vi ja.



Den vigaste skatan gör sitt bästa för att hacka åt sig, och släkten som väntar nedanför, lite mat. Någon som har förslag till vårt problem.

Tidigare klagomål på blommande gräs som inte riktigt uppfyller våra önskemål har troligen lösts nu. Ingrid, nästa vår kommer jag och beställer sånt här gräs som vår granne har.


 
 
Visst är det fint. Bladen är inte prickiga fast det ser så ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar