söndag 10 maj 2015

Fåglar och blommor

Vi har varit på Öland igen. Den här vårresan är nog den allra bästa. Inte behöver man anpassa den till  lov eller andra ledigheter heller numera. Mitt i veckan kan man åka och det gjorde vi. Som vanligt fick vi bo i Alice och Jobs Lillstuga och där trivs vi så bra.



Efter ett gott em-kaffe körde Alice oss ner till ett av hennes favoritställe. Det blåste bra så vi kunde sitta i bilden och "skåda". Med fönstret öppet kunde man också höra att många bevingade vänner hade kommit. Skärbläckan är ju en favorit men varken Lars eller jag fick nån bra bild på den. En ny liten favorit blev strandpiparen.



Vi fick också ta del av tre rödbenor som var på väg att bilda familj. Slutligen gav väl den ena upp....


Vackra gravänder simmade i strandkanten.


Tofsvipor känner jag faktiskt igen på lätet också och rätt vad det var fick vi höra spoven - som landade bara några meter från oss.

Dagen därpå fick det bli blommor i fokus. Alla dessa nyanser av gult!! Rapsfälten så gula, maskrosfält knallgula, massor av gullvivor lite blekare gula.


....och där kom jag också med på ett hörn.

Orkidéerna är ju favoriter bland blomstren så här års. Vi besökte ett blött Alvar och hittade vad vi sökte - i mängd.

St Pers nycklar lärde vi oss känna igen genom Alice.



Jag avslutar som jag brukar genom att tacka Alice och Job för att de bor som de bor och inte minst för att de så gästfritt tar emot oss år efter år.







1 kommentar:

  1. Vi är så glada för att ni gillar Öland och vi är mer än glada när ni kommer på besök så välkomna igen!
    Vackra bilder talar för sig - den sista visar att det var några år mellan första och senaste gången vi sågs! Kram på er!

    SvaraRadera