lördag 4 november 2017

Ängskyrkogården och favoriter

Söndrum växer och det sker ju på många ställen nu i dessa byggboomars tider. Skolor, vårdcentraler, affärer - och kyrkogårdar måste till. I flera år har vi kunnat följa planerandet för det som skulle bli den nya kyrkogården. Jag kör förbi den varje gång jag ska till min gympa och långa tider tycker jag att arbetet bara har stått stilla. Men så plötsligt tog det fart och idag på Alla helgons dag ska den invigas. Vi var där och kikade lite redan igår när vi tände ljus på föräldragraven.


Den enda utsmyckningen.



"Här en källa rinner...." även om det inte syns så tydligt.


Lite trädgårdsarbete hann vi också med igår. Det var så milt men så började det regna.....

Man har sina favoriter, ja inom alla områden förstås. Nu tänker jag på kockarna. Tareq är en av dem. Han är väl alldeles framtung av alla sina medaljer i kockprogrammet. Frågan är om han faller på målsnöret i finalen på måndag.
I onsdags var det bokcirkel. Agneta bjöd på en fantastiskt god toscaäppelkaka med recept från Tareqs svärmor!!


Den smakade gott också efter lite trädgårdering igår. Vilken bok vi läst? Körsbärslandet av Dörte Hansen. Sådär tycker jag. Någon tyckte att den var bra men ingen jublade.

En annan favorit hos oss är som ni förstått sen tidigare, Håkan Larsson. När vi träffade honom på Öland köpte vi hans senaste bok där han utgår från vinet och därefter sätter maten till. Vi gjorde väl på vanligt sätt igår när vi provade ett av hans recept, baconlindad lammjärpe med rostade rotsaker och gazpachosås, tog ett vin som vi hade hemma. Dessutom skulle det vara höstfräs till men jag är ganska bra på att inte följa recepten till punkt och pricka.


Det blev jättegott även om jag hoppade över såsen som blev lite väl stark för mig.

Önskar alla en fin Allhelgonahelg med tankar på våra nära och kära som inte längre är med oss.





1 kommentar:

  1. Våra kyrkogårdar är som allra vackrast när ljusen lyser i höstmörkret, nu ser jag fram mot att besöka en ny modern dito - i dagsljus.
    Nästa äppelkaka här hemma blir en tareqkaka, trots min ambivalenta inställning till kocken... man är väl inte sämre än att man kan ändra sig. Och finalen lär gå på måndag, dags att titta månne?

    SvaraRadera