söndag 28 april 2019

Regn

Det funkar ju inte att man den 26 april har 27 grader varmt och inget regn sedan den 23 mars. ( Jo jag har koll på regnet ) Regn har annonserats men vi trodde väl inte riktigt på det. Igår fick vi några mm men nu på söndags em har vi fått drygt 30 mm. En riktig rotblöta kallar jag det.



Bönderna här i trakten och också längre norrut är färdiga med sådden. Ovanligt bra lär det ha gått i år. Och nu, som på beställning kommer livgivaren. Lars och jag som odlar potatis, spenat, kål och ärter än så länge, jublar också. Våra vattenmagasin är åter fyllda.


I veckan har vi planterat ut våra tomater och satt ut dem i växthuset. Oliven och nerium är ute på altanen. Jodå, Alice. 

Vi tog en promenad när det blev en stunds uppehåll igår. Häggen blommar!! Och liljekonvaljer hade knoppar!

Lite tråkigt med regnet kan jag ända tycka.... De som arbetar i veckan hade väl behövt lite fint väder. Dessutom säger prognosen sol i morgon och då är det arbetsdag för många.

Några som är väldigt glada åt regnet oavsett vilken veckodag det är, det är koltrastarna. De försöker överrösta varandra från nejdens trädtoppar. Härligt!!

1 kommentar:

  1. Ok, oliven och nerium åker ut i morgon. Och så är jag grymt avundsjuk på er rotblöta - vaknade i morse av en störtskur, som tyvärr varade i knappt en halv minut och som inte gav regnmätaren chans att visa vad den ska användas till.

    SvaraRadera