fredag 17 juli 2020

Drömmar i karantän

Jag längtar till Italien..... Vi har sett flera TV-program som ser så inbjudande ut, både för öga och gom. Jag talar om Ginos frestelser, små korta program på 25 minuter som går tidig kväll på SVT. Det är en engelsk italiensk kock som besöker många små pärlor längs de italienska kusterna och lagar italiensk mat som bara ser såååå god ut. Det blommar nerium i nästan alla hans program och här har vi också några plantor som blommar. Någon kommer faktiskt från ett skott som jag för flera år sedan tagit i trakten av Verona.


Säkert kommer vi att prova flera av Ginos recept, eller hur Alice.

Vi har haft gott om pilfinkar och gråsparvar i vår. De har byggt bo här och fått ungar. Ska jag vara ärlig är ju de inte mina absoluta favoriter i fågelvärlden. Inte deras läte heller. Men nu har vi fått nya gäster i trädgården. De är riktigt vackra och säkert halvstora ungar, mycket orädda. Just nu säger de inget men för ett par veckor sedan hördes rödstjärtens entoniga låt. Långt ifrån vacker. Man kan inte få allt.


Det blir mycket läsande, lyssnande och korsordslösande 


En katts resedagbok av Hiro Arikawa behöver man inte vara kattälskare för att tycka om. " En hjärtevärmande historia en hyllning till livet och vänskapen och till de små ting som oftast skänker oss störst glädje." Så står det bak på boken. Jag har inte läst färdigt den ännu. Den kom med posten häromdagen från Sara men frågan är om inte Signe, djurälskaren har varit med och valt.

Och eken står där än av Sofia Lundberg är en roman om två kvinnor, Ester som är nyskild och på väg att tappa fotfästet. Hon träffar Rut, en äldre dam som har förmågan att fokusera på det vackra i livet. Ester fascineras av hennes berättelser och en stark vänskap utvecklas mellan de båda kvinnorna. Men allt är inte som det verkar. Sofia far till Comosjön i Italien för att finna svar på sina frågor.

Den tredje boken på bilden, Hemligheternas skafferi av Caroline Säfstrand som utspelar sig på Ven handlar också om ouppklarade frågor. Här lär man känna flera udda människor som alla på sitt sätt hjälper till att "räta ut frågetecken".

Där kräftorna sjunger av Delia Owens är en bok som jag varmt kan rekommendera.

Himmel över Alaska av Kristin Hannah är också en bok som har det där alldeles extra. 


3 kommentarer:

  1. Så gott vi har det trots allt.
    Lars

    SvaraRadera
  2. I dessa tider får vi nöja oss med att drömresa men god mat, det är ingen dröm. Klart vi måste pröva Ginos recept, smaklökarna har redan börjat jobba...
    Tack, en rosa nerium skulle passa bra tillsammans med mina vita.

    SvaraRadera
  3. I dessa tider får vi nöja oss med att drömresa men god mat, det är ingen dröm. Klart vi måste pröva Ginos recept, smaklökarna har redan börjat jobba...
    Tack, en rosa nerium skulle passa bra tillsammans med mina vita.

    SvaraRadera