tisdag 11 maj 2021

Tulpaner, tulpaner

 Jag vet att jag har skrivit om detta med tulpaner tidigare men jag är så fascinerad över att de bara blir fler och fler. Jag har varit runt i trädgården och räknar flera gånger. lite över 500 fick jag ihop!!







Vi har andra färger på tulpaner också, lila vita..... men det verkar som om dessa gula och röda som min far en gång satte är extra tåliga och förökningsvilliga. 

Vi har äntligen fått lite värme och regn. Båda behövs för att det ska bli bra växtklimat. 


Växthuset är fullt av blomplantor som snart är alldeles förvuxna, förutom tomater, paprika och gurka.

Efter en titt i väderappen och konstaterande att nattfrosten för tillfället är över blev det utplantering i går och i förrgår.



 

Att man inte kan plantera samma sak på samma plats år ut och år in har väl bönderna alltid vetat. Även jag börjar förstå detta..... Utmed växthusets långsida har vi varje år haft fina luktärter men de senaste två åren har det inte blivit mycket med dem. Trots att vi bytt jord och gödslat. I år får där bli en gul, orange, roströd rabatt. Jag har förgrott olika sorters solrosor, krasse, tagetes från Kerstin på Öland och ringblommor. Något av dessa ska väl kunna ta sig.

Men luktärter då som tillhör mina favoriter? Jo, jag kom på att Martin Berntsson som gjort vår stora låda hade just luktärter i den så nu försöker vi. Inte samma vindskydd förstås men det har ju blåst så mycket i vår så det kan räcka av den varan. 



Tänk att sitta på altanen och känna denna ljuvliga doft!

Just nu blommar fruktträden som bäst. 


I år ska vi väl kunna få lite plommon. I fjol varken blommade trädet eller gav någon frukt, så klart.


Körsbärsträdet blommar också bra och jag ska prova ett nytt knep för att hålla fåglarna borta. Var jag har hittat det? Googlat förstås. Meddelar om det har fungerat.

Det är verkligen roligt med trädgård så här års med nästan allt. Då tänker jag inte på ogräset som behöver rensas utan sparris som inte vill växa. Vi har tidigare haft sparris som vi lyckats med och satte nya plantor för tre år sedan.


De här små pinnarna är allt som syns på våra sju plantor. Nej det får bli nya tag. Återkommer i det ärendet så småningom.

1 kommentar:

  1. Vilken tulpanprakt! Det måstevara något särskilt med de gamla tulpanlökarna, de överlever år från år men nyinköpta ton ton tulpaner klarar möjligtvis ett eller två. Så härligt med egenuppdrivna sommarblommor - ser med spänning fram mot mera blomsterprakt.

    SvaraRadera