onsdag 4 januari 2023

Kååv

 Jo ni har läst rätt i rubriken. Det handlar om korv.

Vår lilla Icaaffär har genomgått en omfattande renovering under hösten. Fortfarande blir det något av en motionsrunda när vi ska leta rätt de olika varorna som står på vår lista men vi ska väl lära oss. Bacon tillhör inte de varor vi köper dagligen så jag var tvungen att fråga. Längst ner till vänster, blev svaret på min fråga. Döm om min förvåning när jag såg skylten ovanför hyllorna:


Just den här typen av dialektala ord roar våra barnbarn otroligt. Dit hör också "hååtååk, tååjet, för att lite tala om guöka och buök. Glumslöven har varit på besök och och ser numera Ica som en turistattraktion!!

Julkorv brukar vi göra före jul förstås men i fjol! satte covid p för det. I går blev det istället korvstoppning, två sorter, viltkorv och ostkorv. Korvtillverkningen sker alltid hos Inga-Lena och Johan. För att vi skulle orka med jobbet blev det en skinkmacka som inledning, eller? Lite konstigt dukat tyckte jag nog. Tre tallrikar med härliga mackor och så en tom tallrik, Allt fick sin förklaring. Medan vi mottogs i hallen passade yngsta bushunden på att smaska i sig en godbit.....


20 korvar som ska bli lika många middagar ligger nu i vår frys.


Ett påtagligt bevis på att barnbarnen växer, inte bara deras fötter som jag skrivit om tidigare, är skylten bak på Susannes bil. Om tre månader fyller Astrid 18 år. 


Två väggar är fulla av bilder på "de små" i varierande åldrar. Dagligen tittar vi på dem och nog går tankarna ofta tillbaka i tiden. Visst är de gulliga och roliga som små men väldigt trevliga även som halvvuxna.

Nu är vi ensamma och roar oss på egen hand i regnet. Vi lägger bl a pussel.



1 kommentar:

  1. Ur led är tiden - det viktigaste är ju att korven blev gjord och god. Numera är flexibilitet ett väldigt passande ord, ett ord vi måste lära oss leva med och efter.
    Nytt bloggår, spännande!

    SvaraRadera