måndag 26 juni 2023

Väntan

 Det är regnet vi väntar på. Men för vaje gång jag klickar in mig på väderapparna minskar antalet mm. I morse ca 30 mm och nu vi lunchtid är vi nere vid 13-15mm.

Vi är förberedda så långt det går. I torsdags var Svante över och  hjälpte oss klippa häcken. Underbart med sådana grannar. Tråkigt nog händer det nästan alltid något oplanerat. I häcken fanns ett stort getingbo som ilsknade till när häcksaxen attackerade. Svante blev stucken och lite senare gick Lars in i en trädgren och blodvite uppstod.


Nu är 14 sopsäckar med löv förpassade till tippen, i två omgångar. vår bil är ju inte jättestor. 

I väntan på åska och regn har jag skördat. Jordgubbar, sockerärter och hallon. Och kanske går jag ut och plockar lite körsbär. Det är varmt så svetten lackar utan minsta ansträngning. 28 grader står termometern på.





Luktärter plockar jag åtminstone varannan dag. Men för mig ska luktärter vara pastellfärgade. Årets är mer åt rödvinsfärgade. Förstår inte det. Sådana ärter hade jag aldrig köpt, men de luktar gott.




2 kommentarer:

  1. Åh, lyckliga du som har luktärter att sniffa på, oavsett färg. Mina är långt ifrån att blomma men ”den som väntar på något…” och vilka skördar du tar in, trots avsaknad av regn. Över fastlandet syns mörka moln men här skiner solen . Måtte vi i alla fall få några droppar, nu när jag har fått in all ved under tak.

    SvaraRadera
  2. Det regnet som skulle blivit uppåt 30 mm blev 6 mm. Alltid gör det väl någon nytta.

    SvaraRadera