torsdag 20 januari 2011

Vardag

Så har vardagen kommit ifatt oss.Vi har kommit igång med kursen i vinkunskap och det är förstås både roligt och gott. Men aningen överkurs tyckte vi nog att det var när Leif ville få oss att känna skillnad på "ekat och oekat vitt vin. Planerna på en vinresa till norra Italien framåt höstkanten verkar ju intressant.
Lars har börjat sin"gubbjympa" och det betyder att hans rygg är mycket bättre.
Första Mat-o-prat hade vi här igår och det är alltid trevligt. Timmarna går bara så fort. Vips var klockan halv elva och Kent plingade på dörren för att hämta hem sina Vilshäradsdamer, ja de övriga två fick visst också lite lift.
Här hemma har vävstolen börjat dunka och slå igen. Det känns som riktigt vintergöra och roligt är det också. Två gubbatäcken till har jag att väva så nu nu funderar jag på vad det ska bli efter det. När jag räknat efter kommer jag fram till att med de två som bara är varp än så länge så blir det bortåt tjugo gubbatäcken som jag vävt. Det är roligt men nu kan jag inte hitta avsättning för fler.

Elsa Beskows sagor som gubbatäcke

Idag har vi vi en efterlängtad solig vinterdag. I tre dagar har dimman legat tät och då är det lätt att bara kura inomhus. Efter lunch tog vi oss en promenad och upptäckte att det fanns flera ställen att gå på med barmark. Vi har minusgrader igen efter några dagars töväder men fortfarande är det svårt att "ta ut stegen" när man är ute och går - med dubbar.


3 kommentarer:

  1. Wow, tjugo gubbatäcken! Du måtte vara proffs på det. Jag tycker din vardag verkar vara hur trevlig som helst. Och visst är det härligt att kunna njuta av promenader i solsken - och utan att känna sig som Bambi på hal is.

    SvaraRadera
  2. Underbara täcken! Väver du dem på en stor väv? Väggprydnader? Eller täcken att använda?
    För övrigt tycker jag att din blogg är mycket hemtrevlig Lena!
    Kram/Gunvor

    SvaraRadera
  3. Så roligt att du gillar min blogg, Gunvor. Jo, det här med gubbatäcken är bara så roligt. Skulle tro att jag hållit på i ca 10 år med dessa. När jag fyllde 50 år önskade jag mig pengar till en vävstol och det är en som man kan väva 150 cm breda vävar på. Gubbatäcken är dock bara ung 42 cm breda och oftast 140 cm långa. Kom hit och titta vet jag!
    Kram Lena

    SvaraRadera