söndag 3 april 2011

Nu är den på gång

Ja, nu är den verkligen på gång- VÅREN alltså! Visserligen inleddes och avslutades veckoslutet med ordentlig dimma - åtminstone här i kustbandet. Det är så man får betala för att man bor kustnära. Men i går eftermiddag brände i alla fall solen igenom molnen och det blev riktigt varmt. Om man har sommarstuga säger man att man "öppnar" en helg, d v s städar ut vinterskräp, putsar fönster, tvättar och fejar i största allmänhet. Så har vi gjort i helgen med vårt sommarrum, uterummet, och det känns verkligen härligt även om nästan alla krukor ser helvissna ut.

"Mormor", sa Vidar för två år sedan, och pekade på min hjälpreda i trädgården som jag fick för flera år sedan av en elev. Hon står alltid på en hylla i uterummet.

Idag har vi också planterat om våra tomater. En del av dem har verkligen dragit iväg men av 30 sådda frön blev det bara 17 plantor och det är ju lite för lite. Nu får de stå en vecka till under lampa innan de förpassas till uterummet.



Växthuset ska få en liten renovering eller hur det ska uttryckas. Lars håller på att lägga sten som golv för att slippa byta jord varje år, ett slitsamt arbete. Det var väl när vi såg hur bra det blev i Saras växthus som idén föddes. Tomater har vi redan tidigare odlat i spannar och nu blir det också gurkans tur. Rädisor och sallad har vi redan sått i gamla balkonglådor. Men ännu är det för kallt för dem så de får bo i växthuset så länge.

När jag går omkring och "måslar", Lars uttryck för att sköta det där nödvändiga som att plocka och pyssla om huset i största allmänhet, lyssnar jag gärna på en inläst bok. Den senaste heter Den sjätte gudinnan och är skriven av Karin Alfredsson. Det är en bok som fängslade mig mycket. Handlingen är förlagd till norra Indien och skildrar korruption, systemet med hemgift som fortfarande existerar, flickorna går kortare tid skolan, våld i äktenskapet - två av tre kvinnor blir slagna av sina män och något som också är ganska intressant - Indien har inte ett kvinnoöverskott som ju finns i övriga världen. Gugge, jag tänkte lite på dig när jag läst den. Tror du skulle tycka att den är läsvärd. Ja även alla andra som inte varit i Indien kan säkert tycka om att läsa den. En annan bok som jag också lyssnat på är En dag av David Nicholls. En riktigt mysig bok som handlar om en dag, 15 juli, och man får följa två, från början, ungdomar under ca 20 år. 

Jodå, jag läser böcker också men blir fort sömnig på kvällarna och under dagtid har jag inte riktigt ro att sitta och läsa.  På mitt nattduksbord har jag nu en bok som jag blivit rekommenderad från flera håll. Den heter Boktjuven och är skriven av Markus Zusak. Den är en riktig tegelsten men av den fjärdedel som jag läst kan jag förstå att den är riktigt bra. Det är Döden som berättar och tiden är 1939 och den berättar om Tyskland under denna tid.






4 kommentarer:

  1. 17 tomatplantor och fler ska det bli - ska ni förse hela Söndrum med tomater i sommar? Det där med växthus verkar trevligt. Jag får nöja mig med ett trädgårdsland och ser fram emot att sätta potatis där så småningom. Det har alldeles nyligen blivit snöfritt där så all sådd får vänta ytterligare en tid. Våra midsommarpotatisarna kommer inte att ha odlats i mitt land!
    Dina boktips ska jag kolla upp nästa gång jag åker till stan och går på bibblan. Till dess fortsätter vi väl att njuta av våren . med eller utan dimma!

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot tomatodlingen och att kanske få köpa in sig på en eller annan planta. Boken En dag har jag hört talas om men inte den om Indien. Låter spännande. Boktjuven var jättebra.
    Gugge

    SvaraRadera
  3. Vi har fått upp (och noga räknat...) 5 plantor hittills. De är små och försiktiga men både jag och Vidar tror nog att de en dag ska bli stora och starka.
    Alice, mamma har alltid haft många tomatplantor, som sedan ges bort. Kanske är det själva glädjen att se hur det spricker upp från frö till planta som fascinerar ;-)

    SvaraRadera
  4. Räkneverket på din blogg verkar rätt mystiskt. Min klocka och almanacka står på 5 april. 8.25. Funderar på att gå in och ta lite förmiddagskaffe nu...

    SvaraRadera