söndag 17 april 2011

Vårflört


Penséer och påskliljor i alla ära men vårflört, ranunkel  och jo några penséer i lämplig färg blev riktigt vårfint på vår trappa. Det var ett impulsköp när vi skulle handla sättlök och fröer. Scharlottenlök och rödlök är satt och morötter och spenat sått. Under duk förstås för man vet ju aldrig med frostnätter. Vi hade en häromnatten men det mesta klarar sig nog ändå. Uterummet ser ut som en barnkammare för blombarn. Får väl se vad Signe säger om det när hon kommer. Växthuset, som nu är helt klart, får väl bli en reträttplats för småplantorna.

Varg i Halmstad! Jo vargen som varit i Helsingborg tog vägen norrut, passerade Mellbystrand och så i går morse fick vi höra på lokalradion att vargen varit synlig på Laholmsvägen!

Det duggar tätt med pensionärer i bekantskapskretsen nu. En glad "yngling" firade vi av i fredags på ett lämpligt "After work". Ett par slutade sista mars och i sommar väntas Kent ta helledigt. De flesta verkar inte ha problem med sysselsättning. Fönster som ska kittas om, lite målning här och där och så bara detta att få ta saker och ting i sin egen takt. Nåja de två eller tre förmiddagar som jag arbetar i veckan är inte så betungande.

Igår tog jag fram lite påskpynt men blev sen lite fundersam när jag skänkte gullebarnet Signe en tanke. Pratade med mamma Sara som lät mig först att det inte hjälper att placera det åtråvärda högt. Signe klättrar bra, så det hon vill ha det hämtar hon. Men det ska ju bli fint väder i påsk! Upp emot 20 grader sa en
 trevlig vädersida som jag tittade på.


Här är några av våra kycklingfamiljer. Den äldsta kommer ifrån Lars hem och kommer att fyllas med godis närmare påsk. Så, Alice kanske du känner igen den violetta som jag fått av dig. Den står alltid på pianot.
GLAD PÅSK PÅ ER.

1 kommentar:

  1. Nu har jag hunnit läsa dina trevliga inlägg med så mysiga bilder! Barnbarn är en stor glädjekälla för oss "gamlingar". Att vara pensionär är fantastiskt; att äntligen få göra det man vill - när man vill! Förr var jag alltid kvällstrött men nu kan jag orka med hur mycket som helst på kvällarna, underbart! Just nu är jag lite seg, det tar nog sin lilla tid att komma över tidsomställningen. men vad gör det när vi har haft det så trevligt.
    När jag ser tuppen så minns jag den - och att jag försökt göra något liknande med mina skolbarn. Jag vill inte påsta att vi lyckades fullt ut. Så roligt att den fortfarande hänger med. När ni kommer hit, för det gör ni väl?, så lär du hitta flera saker du känner igen. Det skulle vara så roligt att träffas på riktigt och inte bara via datorn, även om det är ett utmärkt sätt att hålla kontakt på.

    SvaraRadera