måndag 12 september 2011

Höstkänsla

Det regnar och blåser och Lars börjar sin gympa i kväll. Jan-Åke var här nyss och hämtade honom med husbil. Hoppas det inte blir nån längre resa. Matlagningskursen är nedlagd tills vidare pga ledarbrist men vinkunskapskursen börjar nästa tisdag. Det blir bra.

Våra sista äpplen plockade vi ner i går. De ligger nu så fint i sina ållor. Eftersom hållbarheten inte är så lång får man passa på att använda äpplena medan tid är. Idag blev det en omgång äppelskivor till torken, kräm och rivet äpple blandat med lingonsylt att äta till dagens köttfärslimpa. En sats äppeldricka har jag också silat. Hela kylskåpet i garaget är fullt så nu blir det äppeldricka till nästan alla måltider.

Trattkantareller plockade vi i fredags ja, eller hämtade kan man väl säga för det var väldigt gott om dem. Nu har de torkats och förpackats i burkar. Det är otroligt hur lite det blir kvar när all vätska torkat bort.

I torsdags var Gunilla och jag i Göteborg på shoppingtur. Aldrig har jag väl parkerat så dyrt. Heden var full meddelades det så vi körde vidare och hamnade verkligen mitt i smeten. 25 kr i timmen! Nä, vi stannade inte så länge.  Det var mest jag som handlade.  Men det är roligt att fönstershoppa också och framför allt billigare. Jag köpte en fin kofta hos Gudrun Sjödén och Gunilla köpte en målarbok till sitt barnbarn som snart har namnsdag. Vi hade mycket trevligt och mycket prat blev det.

På kvällen var Lars och jag på bokpresentation i Bokhandeln och det verkar som om det finns mycket att läsa i år också. Igår läste jag ut en mycket spännande bok av Jussi Adler-Olsen som heter Kvinnan i rummet. Riktigt bra tycker jag.

Så blev det fint väder i fredags och det passade verkligen bra för vi skulle cykla till Heagård och äta god mat och lyssna på sånger ur Monica Zetterlunds repertoar. Så härligt och svängigt. Svårt att inte sjunga med men nynna sångerna kunde vi göra när vi sen cyklade hem i den ljumma kvällen.

1 kommentar:

  1. Oj, har ni redan plockat ner era äpplen - våra hänger fortfarande kvar på träden för de är inte mogna än inbillar jag mig.
    Kul att också du gillar Gudruns kläder. Visst blir man glad av att bläddra i hennes katalog, ibland även förfärad över hennes färgkombinationer och lager på lager. Inte passar allt mig men i Malmö slinker jag in i hennes butik och kommer oftast ut med en glad kasse i handen.
    Kul att ni har er vinprovning - vi får ha vinprovning här hemma vid köksbordet. Job läser DN och går efter deras rekommendationer. Jag är inte alltid överens med dem måste jag säga.

    SvaraRadera