söndag 8 januari 2012

Nu är glada julen slut

Lika roligt som det är att ta fram jul- och adventssaker lika skönt är det att få packa in dem igen. Julgranen har vi kvar men en del ljusstakar och tomtar är tillbaka på sina platser. De elektriska stakarna i fönstren får allt vara några dagar till. Det blir så mörkt jag tar bort dem.


Den här något märkliga vintern har blommorna redan börjat visa sig. Det är visserligen bara julrosorna som redan blommar men snödroppar och krokus är på god väg. Vi har också märkt att "havsutsikten" nu har blivit något bättre. Det kan man nog tacka de tre senaste stormarna för.

Mats på Bolmsö är däremot inte så glad. Redan Gudrun på sin tid ställde till stor skada på hans skog och den senaste stormen vräkte omkull ett hundratal träd. Nog har han alltid att göra. Men familjen, tillsammans med farmor, kunde koppla av en stund och komma hit på det årliga julkalaset tillsammans med Hasslöven.



Böcker och yourstontomtar vet barnen vid det här laget att julklapparna innehåller. Med hjälp av Sara som numera är vik barnbibliotikarie lyckades vi pricka helt rätt i det stora utbudet av barn- och ungdomsböcker. Lilla Isabella som har en japansk mamma har naturligtvis också japanska som sitt modersmål och ville gärna att jag skulle spela och sjunga med henne. Blinka lilla stjärna sjöng hon på japanska men jag minns inte ett enda ord.

 
Idag sken solen åtminstone på förmiddagen och min fot som numera är riktigt gångbar behövde tränas upp efter ett halvårs strejk. Havet låg nästan helt blankt och både sjöfåglar och andra små gav sig till känna. Visst är det väl härligt!! För egen del klarar jag mig utan snö nu även om jag av hela mitt hjärta önskar barnen att få roa sig med pulkor, skidor mm. En liten flicka såg vi, under promenaden, som troligtvis övningskörde sin juklappscykel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar