lördag 27 oktober 2012

20 år och Danmarksbesök

I onsdags tog jag ledigt från mitt arbete. Den 24 oktober för tjugo år sedan gifte Lars och jag oss,
fredsdagen, som Lars säger. Kan det måntro ha något med FN-dagen att gör? Hur som helst så beslöt vi oss för att åka till Danmark en sväng. På Louisiana visar man en utställning av sjävporträtt och den skulle vi  se.




Det var en mycket omfattande utställning. 150 verk av 60 konstnärer, Väldigt många som vi inte alls kände till men där fanns också Picasso, Miró, Chagall, Dali, Matisse, Warhol och så Munch som jag såg en utställning av allra första gången jag var på Louisiana, 1967? Då hade jag mina kompisar från seminariet i Växjö som sällskap. Minns du Alice? Vad vi saknade och tyckte var lite underligt var att ingen svensk konstnär var representerad. Kanske fanns det någon ändå i något rum som vi missat..... men massor av tyska konstnärer!

Efter lunch i caféet hade vi ytterligare en utställning att ta del av, nämligen om nordisk arkitektur. En trevlig utställning det också med massor av små modeller av nybyggda offentliga byggnader. Inte heller här var Sverige överrepresenterat. Konsthallen i Kalmar kände jag igen.

På Louisiana kan man gå länge och det gjorde vi också så Köpenhamn hoppade vi över denna gången. Istället körde vi norrut mot Gilleleje. Det blev en vacker biltur dit. Alla lövträden var så vackra och i övrigt böljar ju landskapet sig så fint. Lars är mycket förtjust i hamnar, kan ha att göra med hans båtintresse, så vi promenerade runt där och tittade lite. Flera fiskaffärer var öppna och vi tyckte att lite räkor till kvällen kunde vara gott - de var billiga. Men det visade sig att de var djupfrysta så det blev krabbklor istället. Kan ni se framför er hur vi dukat med tända ljus förstås och korkat upp en nyinköpt sekt från Österrike? Nötknäckarna fick komma fram, men så konstigt...... Det visade sig att klorna verkligen var "friska", dvs färska, okokta. Som tur var hade vi lite annat smått och gott att ta fram och dagen efter åt vi de kokta klorna.

Vi har varit på bio också. Det är väl drygt ett halvår sedan sist! Vi såg En oväntad vänskap. Rekommenderas! Många skratt, en och annan tår och riktigt mycket värme i hjärtat. 


1 kommentar:

  1. Visst minns jag "semis" resa till Danmark. Jag tror det var min första kontakt med en stor konstutställning och då var väl Louisiana inte ett dåligt val. Jag köpte en affisch med motiv av Olov Höst och den har hängt med mig i alla år tills vi flyttade hit - då fick Kupan ta hand om den och förhoppningsvis hänger den nu i ett annat hus och blir beundrad där.

    Er danmarksdag låter mysig, inkl krabbklorna!!

    SvaraRadera