måndag 5 november 2012

Hantverkare på besök

I helgen hade vi besök av Sus och barnen. Precis innanför dörren släppte de all sin byring och Elliot rotade fram en liten nyckel. -Moffar, kan vi göra ett skåp till den här? För Lars är det mesta möjligt så de begav sig raskt ut i "snickarboden". Till saken hör att ursprungsidén var att göra en garderob till nyckeln.....


Många timmar höll de på där ute och moffar fick en mycket kort kafferast. Slutligen kom de ut med ett sött litet skåp! Och visst passade nyckeln.


Astrid hade också planer. Hon hade med sig en bok med beskrivningar på amigurimis. För den oinvigde kan meddelas att amigurimis är små, ofta virkade gosedjur. Jag har ett helt skåp fullt med garner så det var bara att botanisera bland dem eller? På mitt uttryck - men var katten är nu...... säger Astrid mycket förstående - Mamma blir så trött på mig när jag inte hittar vad jag ska ha. Också jag kunde nicka förstående. Till saken hör att jag, med viss fördröjning, oftast hittar vad jag ska ha. Så också denna gången. Astrid bestämde sig för att göra en mus. Bra val eftersom den såg ganska lätt ut. Medan jag körde igång ett gult mushuvud och sedan favoritlunchen satte sig Astrid vid köksbordet och virkade.


Så småningom blev det en grön kropp, lila öron och blå ben. För första gången på mycket länge bröt den sjuåriga tösen ihop när det visade sig att de skull åka hem ganska tidigt på söndagen! En mycket nöjd bonusmormor konstaterade att hantverkets tid inte är förbi.
Favoritlunchen? Omelett med stekt prinskorv!

1 kommentar:

  1. Länge leve hantverket, barnbarnen och deras bonusmormor och morfar!

    SvaraRadera