fredag 12 oktober 2012

Wien och viner

Årets vinresa gick till Wien. Det är tredje året i rad som vi åker ut i Europa och provar viner tillsammans med våra kurskamrater från Vinkunskapskursen.



Finns det goda viner från Österrike? Svaret är definitivt ja. Välkomna hit och prova - vi tog med oss några hem. Efter vinskandalen i slutet av 80-talet bemödar sig vinproducenterna att mera tänka på kvalitet än kvantitet.

Som tidigare åkte vi buss och övernattade i Tyskland både på resan söderut och norrut. I södra Tyskland passade vi på att prova vin i Franken, det där vinet som buteljeras i "bulliga" flaskor s k bocksbeutel.

Från Passau till Linz åkte vi flodbåt på Donau och fick slussa tre gånger. Härlig omväxling att se naturen från floden.



Jag har varit i Wien en gång tidigare, då tillsammans med semiskompisen Alice. Kan det ha varit 1976??
En del kände jag igen men inte särskilt mycket. Schönbrunn minns jag att vi besökte och jag minns också att jag var imponerad men inte minns jag att där var så mycket folk. Där fick man förstås inte fotografera men genom ett öppet fönster kunde Lars få en bild på den vackra parken.


Centrum i Wien är så vackert med många vackra byggnader. Eftersom det var så vackert väder blev det inga muséer men vi hade fullt upp ändå. Förra gången jag var i Wien fanns inte Hundertwasserhaus så det var förstås roligt att åka dit och titta.



Att toalettera när man är ute på sådana här resor kräver viss planering. Här mittemot blev vi rekommenderade att göra ett besök!


Naturligtvis måste vi äta den berömda Sachertårtan på Café Sacher.  Med starkt kaffe på trottoarserveringen!


Inga vindrickarbilder? Jo det finns många. Här avslutar jag med ett glas utmärkt sekt.


2 kommentarer:

  1. Dit kan man åka MÅNGA gånger.
    Gugge

    SvaraRadera
  2. Visst var det 1976. Jag kollade i mitt fotoalbum och vad hittade jag bland många andra fotografier? Jo, nästan exakt samma bild tagen från slottet ut mot parken. Kan det vara samma öppna fönster?
    Visst är det härligt att resa och uppleva nya, eller gamla, platser.
    Idag har vi sol och underbara höstfärger - Sverige är också fantastiskt! Leve den vackra varma hösten! Kram

    SvaraRadera