torsdag 27 september 2012

Bokklubb och läsecirkel

Förra onsdagen samlades vi, sex damer, ganska nypensionerade (inte jag förstås) tror jag på biblioteket i Söndrum. Vi ville alla gå med i en läsecirkel och Inger och jag vidtalade två vänner var och så blev det en läsecirkel. Det enda vi egentligen var eniga om var att vi skulle läsa pocketböcker. Nä, vi var inte oeniga i övrigt men ack vad det var svårt att enas om en bok att läsa. Det visade sig att damerna var ganska belästa. Nu är det ju så att när man väljer pocketböcker så har de ju titeln lite tid på nacken och flera av oss läser gärna nyutkomna böcker. Men eftersom vi var på biblioteket fick vi hjälp av Birgitta, bibliotikarie. Att föda ett barn heter en bok som hon föreslog. Den är skriven av Kristina Sandberg. Ännu har jag inte hunnit läsa så mycket i den men återkommer med mitt omdöme lite senare.
Nästa träff blir om ca en månad men då ska vi träffas på ett konditori!! Ett förslag som godkändes enhälligt.

I tisdags var Lars och jag på den årliga bokpresentationen i bokhandeln. Då presenteras 60 nyutkomna böcker. Man betalar ett medlemspris och får sedan låna och läsa precis så många böcker man vill och orkar med och så behåller man den bok man lånat sist. Det var fullsatt i lokalen trots att det var andra omgången man berättade om nyutkomna böcker. Roligt är att så många män hittat till bokhandeln en sådan kväll. Första gången Lars var med var han nog ensam man men så han det blivit fler för varje gång och  nu var det nog tio män av fyrtio - femtio personer.

Det ser ut att finnas många böcker av intresse i höst. En ny Jussi Adler-Olsen som blivit en av Lars favoriter, Dandy som är en fortsättning på Guillous Brobyggare.......  Inte dumt att ha en bra bok när regnet vräker ner som det gjort denna veckan. Regnmätaren kapsejsar gång på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar