lördag 9 februari 2013

Att väva mattor


Vad är nu det här? Smutstvätten på Dalabergsvägen? Ack nej, rena fina gamla påslakan, gardiner, vanliga lakan, fd kläder..... Tack till Agneta som sparat sina gamla påslakan och gardiner och till kusin Anita som t o m klipp de kläder jag känner igen. Egentligen skulle jag begära in gissningar hur mycket trasor i kg det är. Men det drar ju ut på tiden så - nästan 60 kg är det och ska kunna bli nästan 75 m mattor som är 80 cm breda!!!

Man kan ha trasmattor till mycket sade maken så förnumstigt: Halkskydd, mor Ing-Marie brukade lägga en liten trasmatta på yttertrappan just så här års när det kunde bli lite halt. Så kan man ha trasmattor som hjälp när man flyttar tunga möbler, att asa dem på. Man kan ha dem att lägga mellan möbler när man flyttar. Ja, det är som det brukar sägas bara fantasin som sätter gränser.

Nu har jag inte kommit så långt ännu. Tygerna ska färgsorteras och förstås klippas. Om det blir dammigt! Ja verkligen men vi har just köpt en ny dammsugare. Och så skulle det förstås varpas. Jag skickade efter mattvarp och förra helgen satte vi igång - tills det blev, inte en utan, massor av fnurror på trådarna. Så igår verkade allt vara färdigt tills jag upptäckte att garnet inte räckte..... man kan ju inte ha tunna tarmiga mattor!!  I samtal med leverantören fick jag höra att det hände att halvkilosrullarna inte höll måttet. Så var det verkligen i det här fallet så Alice, det blir inte alls någon vävning denna helgen, möjligen klippning!



Lars har gjort en vävstolsvarpa åt mig som fungerar. Kanske inte optimalt men ganska bra.

Fortsättning följer......

1 kommentar:

  1. När jag läser om dina vedermödor för att kunna börja väva mattor känns det ganska skönt att veta att min vävstol ligger i gott förvar högt uppe på garagevinden...

    SvaraRadera