tisdag 25 juni 2013

Tänk att de ändå kommer....





Ja, nu är vi på andra sidan midsommar..... Som så ofta lite halvdant väder men nä, jag tycker att det är ganska ok.Vi har lugna dagar nu och ganska fulla av "måslande". Lars har klipp lite häck så att vi kan komma in till komposten. Att klippa häcken helt tar vi  allt hjälp med  i år också. Det blir ett senare jobb. Vi får lägga vår energi på annat och Lisbeth får annars så mycket jobb med att behandla Lars rygg.



Om man vill så finns det så mycket smått att göra i en trädgård. För oss är det nog vägen och inte målet som är det viktiga. Våra rosor som vi satte förra året börjar blomma nu. Jag har varit riktigt orolig över att de skulle gå bort efter denna vinter. En endaste vill inte komma tillbaka och den var klen redan förra året. Nu börjar de alltså sin första blomning. Vi har rosor som blommar om hela sommaren men vackrast är den första omgången. En ny ros har vi satt i år, en honungsros men den blommar inte riktigt ännu. Den har bara visat lite färg på sina många knoppar. Kan tänka mig att din redan blommar, Alice.



De första luktärterna har jag plockat in, bara fyra än så länge men de står där jag oftast passerar och skänker en sagolik doft.



Trots det lite ruffiga vädret försöker vi äta våra måltider ute på altanen. En koltrast "pratar" varje gång med oss. Och han kommer helt nära - med munnen full av insekter och mask. Ändå kan han kvittra lite och berätta om sina hungriga ungar....



Frukost äter vi nästan alltid i uterummet. Stort bord till två delar Hallandsposten. I morse doftade det så fantastiskt gott där ute. Blyblomman blommar kontinuerligt och de blommorna doftar så gott men i morse fick den hjälp av tre passionsblommor. Mmmmm Det gäller att näsan är med när det är aktuellt för de blommorna håller bara en dag, men där finns många knoppar.



När jag gick runt och fotograferade mina rosor tänkte jag på  Gugge som går på fotokurs nu. En hel vecka! Tänk vad du ska ha mycket att dela med dig!






2 kommentarer:

  1. Ett välkommet regn ute, inombords ett "nu gör du det där som behöver göras inomhus utan att längta ut" = jag tror det blir en bra dag!

    Vilka fina bilder på era rosor (nej, min honungsros blommar inte ännu och inte så många av våra andra heller) och den härliga redogörelsen för er semester norrut gör dig till en fullfjädrad reporter - resereportage för en byrå nästa syssla?

    Ölandskramar

    SvaraRadera
  2. Ja du, drygt 600 bilder blev men långt ifrån alla fick följa med hem. Bearbetning, bedömning, gyllene snittet, annorlunda vinklar, porträtt. Hur kul som helst.
    Gugge

    SvaraRadera