söndag 15 december 2013

Ett utdöende släkte?



Jag menar förstås vi, några äldre människor som fortfarande ägnar oss åt något så otidsenligt som att skriva julkort på papperskort och med penna. Med några vänner är detta den enda kontakt jag har och ofta blir det några extra rader om hur året varit och om hur bra jag har det som pensionär,

För länge, länge sedan bodde jag några år utanför Södertälje. 1975 flyttade jag till Halmstad. Ända sedan dess har jag fått och skrivit julkort till dåvarande kollegan Birgitta. En gång under alla dessa år har vi pratat med varandra i telefon. För ett par veckor sedan fick jag ett flyttkort från henne - och mailadress. Birgitta har nu flyttat till Enköping! Där är jag ju faktiskt då och då. På något vis är det lättare att skicka iväg ett mail än ett skrivet brev. Vet faktiskt inte varför. Enköping har inte bara vackra parker utan många trevliga "fik" - så jag hoppas nu att vi gamla kollegor kan få oss en prat och fikastund när det kan passa.

 
 
Förra lördagen gjorde vi traditionsenligt julkorv. Kanske den inte ser så aptitlig ut men den är jättegod. Man kan antingen steka den eller koka den. Har vi en korvsnutt kvar i frysen fram mot sommaren går det också att med utmärkt resultat lägga den på grillen.
 
 
Alla tycker nog att december är en månad full med sådant som måste göras. Jag tänker då inte på stora julstädningen som aldrig har varit ett måste för mig utan att arbetet kräver det. Tänk bara på alla stackars affärsanställda. Kan tänka mig att det blir till att sitta med fötterna högt när arbetsdagen är slut. För mig har det mer handlat om sånger som skulle övas med skolbarnen, julpyssel som hör till och ibland med föräldrar inblandade. Detta är en riktigt rolig tid i skolan. Oftast är alla glada och förväntansfulla. Men så har man det där hemma också. För min del kanske sådant jag gärna vill göra men som egentligen inte är så viktigt. - I år har jag den tiden. Jag har såå gott om tid! Jo, ni läser rätt. Fortfarande tycker jag att det är ganska långt till julafton men det kan ju snabbt ändra sig...... 
 




I morgon ska vi posta julkorten!

1 kommentar:

  1. Vi tillhör också det där utdöende släktet och har lagt korten på lådan idag. Kanske hamnar det några i vår postlåda senare i veckan - roligast är nästan de kort med barn, som blivit ett år äldre sen förra julen.
    För övrigt fortsätter vi med julförberedelser i lagom pensionärstakt, underbart!

    SvaraRadera