söndag 23 mars 2014

Ny favorit bland fågelfrön

 
Tidigt förra våren fick vi syn på den eller rättare, Alice talade om för oss att det var en liten gråsiska. Under vintern och nu i vår har den dykt upp allt oftare och den senaste veckan har den haft massor av kompisar med sig. Den är så liten och söt.




 
 
Nog verkar det som om våren har kommit för att stanna. Hela torsdagen ägnade vi åt trädgårdsarbete så nu är rabatterna befriade från fjolårsstjälkar och löv och sålådorna klara för sådd. Vi läste att de skulle gödas nån vecka innan man sår så vi får väl dröja några dagar. Spenat och morötter tillhör sånt som kan komma tidigt i jorden.
 
Vi hörde om en skånegräbba från Bjäre som redan satt potais i sin trädgård. Lite för att tävla med far och bror som odlar att leva på dem. Hörde också att man skördat de första nypotatisen och att de sålts för 350 kronor kilot. Inte såå blodigt. Men frågan är hur stressade de måste vara.
 
Tomatodlingen går som planerat. Nästan alla frön har grott. Som det ser ut i rabarberlandet kan det nog bli till en paj kring Valborg då vi brukar ha premiär.
 
Längs muren mor gatan blommar det nästan - för fullt i ljusblått, porslinshyasint och blått av blåstjärnor och scilla.
 
Har jag talat om att jag gillar våren???

1 kommentar:

  1. Sa jag att det var en gråsiska? Hoppas att det stämmer - bildbeviset är ju bara så fint! Vi har inte haft en enda gråsiska här i år men idag dök steglitsorna upp igen, färgglada och vackra. I luften trumpetar tranorna, ner mot sjön drillar spoven och jag njuter av trädgårdering mest varje dag. Idag tog jag en cykeltur bort mot Galgen där marken är blå blå av sippor, underbart!
    Tack, om vi får tar vi gärna hand om några tomatplantor. Än har jag inte börjat greja i drivbänken men snart...
    Jag gillar också våren!!!!!

    SvaraRadera