söndag 18 januari 2015

Platträkor och annat som förgyller tillvaron

Vecka 3 började flera av våra aktiviteter; våra gympor och Lars vattengympa. Vi har julat ut ( utom julgranen som åker i morgon ). När tomtar och dylikt skulle på plats igen upptäckte vi att förrådet var överfullt med saker som vi inte längre behöver. Massor av VHS band och 21 pärmar, mest musikpärmar som samlats under årens lopp. Det måste ha sjungits mycket i min undervisning kunde jag konstatera. De äldsta noterna var körnoterna från semis. Alice visst minns du - Jag går mot morgonen och havet, signerad T. Locrantz. Julspel från Ullaredstiden har också gått till tippen. Lars fyllde vår lilla bil och drog iväg och det kändes så skönt.

Vävningen har kommit igång. Denna omgången blir det mest blåa mattor.



 
 
Riktigt bra väder för vävning är det nu och inte så mycket annat som pockar på uppmärksamhet.
 
 
Vi har inte många fågelbesök i år. Kanske skaffar de sig mat på annat håll. De senaste dagarna har vi dock haft fint besök. De är sidensvansarna som kommer nån gång om dagen och då kommer de i stora flockar.
 
 

I fredags var vi hos fiskhandlaren och köpte räkor. Inte vanliga räkor utan platträkor! Ett annat namn är kungsräkor, låter betydligt trevligare. Men de är platta, ser ut som man kört över dem och är större och rödare. Priset var under hälften av de vanliga så vi beslöt oss för att prova. Tja, smaken var det inget fel på men de var mycket svårskalade. Lars som lärt sig skala räkor på senare tid var inte särskilt begeistrad. Hans, vår vän som är mycket förtjust i räkor, har du provat dem?




1 kommentar:

  1. Inte minns jag morgonen och havet men väl Tora Locrantz, denna mycket speciella lärare som nog tyckte jag dåligt platsade på semis eftersom jag inte kunde spela piano, vilket småskollärare på den tiden borde kunna enligt henne! Trots det klarade jag mig i 40 år, efter det rensade jag ut allt som hade med skolan att göra och drog till Öland...
    Jag önskar jag kunde väva - nu får jag nöja mig med att beundra dina alster, som ser så fina ut.

    SvaraRadera