söndag 7 juni 2015

O, vicket vackårt väder SOLEN skinår idau

Ja, så eller rättare "O, vilken underbar morgon! O, vilken strålande dag!", skulle jag skrivit i fredags då Lars och jag tog den härliga morgonturen på "stigen". Men då krånglade bloggeriet och jag kunde inte skriva något nytt inlägg. Som tur var kom familjen Duval i går och Fred hjälpte mig med det pyttelilla felet. Men så irriterande det är och så fort inspirationen försvinner.

Klarblå himmel och vindstilla. Det är man inte bortskämd med. Svanarna simmade så fridfullt i viken tillsammans med en ensam ejderhanne. Det blev också en fantastisk dag med temperatur en bit, liten, över 20 grader. Vi kunde äta lunch och dricka vårt kaffe ute på altanen.

Innan dess har det varit en kall och blåsig vecka. Alla undrar vi förstås när värmen ska komma. Badvattenstemperaturen ligger visst på 12 -13 grader.

Några plommon blir det inte i år. Två, tre kart har vi sett. Så, Pelle, några plommon till likör kan vi inte erbjuda.

Däremot ser det ut att bli gott om körsbär. Men häromkvällen hörde vi det där tråkiga kurrandet av duvor. Jo, det är så, jag gillar dem inte. Nu satt de nämligen i körsbärsträdet och knaprade i sig de pyttesmå karten. Det var bara att lämna TV-stolarna, ut i garaget och rota fram de blå  näten. Detta var en av de där riktigt blåsiga kvällarna så resultatet blev inget vidare. Jag googlade, som man gör numera när problem uppstår, på fågelskrämmare men fick inte något bra resultat. Vi funderade och funderade och kom så fram till att Lantmännen måste väl vara det optimala stället för skrämmor. Men nej, trots att många tydligen hade frågat efter något sådant.

Så kom Lars på det: Har vi inte några gamla cd-skivor? Två gamla ljudböcker hänger numera i vårt körsbärsträd. Och inte en duva eller svartfågel har vi sett till.

1 kommentar:

  1. "Nöden är uppfinningarnas moder" eller? Fast egentligen behövs det ingen nöd för att det ska fixas hemma hos er - jag tror det sitter i era gener.
    Vi har också sol, varmt och blåst så klart.

    SvaraRadera