måndag 26 oktober 2015

Rosor och boktips

Det fortsätter att komma fler alldeles underbara höstdagar.

Igår, 25 oktober, kunde jag plocka in en härlig bukett från trädgården. Gugge fyllde år i går och meddelade att detta är första gången hon plockat in en bukett luktärter på sin födelsedag!! Ja, det är bara att njuta.


Andra rosor blev vi bjudna på när vi var hos just Gugge på gourmet-mahjong.


Denna ros är gjord av äpple! Jag var ju tvungen att prova själv eftersom det skulle vara sååå lätt att tillaga den. Och det var det.

Det vackra vädret till trots så är det ju ändå tid för böcker så här års. Nu mörknar det dessutom tidigt.
Två böcker som jag nyligen läst vill jag gärna dela med mig.


Konsten att höra hjärtslag av Jan - Philipp Sendker handlar om Julia som ger sig på jakt efter sin far som har lämnat hemmet i NY utan någon förklaring. Några år senare hittar hustrun ett kärleksbrev, som aldrig postats, från pappan till en kvinna med adress i Burma. Julia bestämmer sig för att söka upp kvinnan i brevet. I byns tehus möter hon en märklig man och hon förstår att hon är väntad. Genom hans berättelse får hon lära känna en blind pojke och en flicka med missbildade fötter.....
Så ska jag citera Go´kväll, SVT: "Det är en storslagen kärleksroman. Den är så bra att jag blir alldeles varm i hjärtat bara jag tänker på den. Den handlar om två personer där kärleken är så genuin som den bara kan bara i böcker..... Bland det vackraste jag läst!"

Stoner av John Williams är en helt annorlunda bok. Stoner föds i den amerikanska mellanvästern i slutet av 1800-talet. Han skickas till universitetet för att bli agronom och ta över föräldrarnas gård men börjar istället studera litteratur. Han träffar en kvinna och gifter sig men äktenskapet blir en katastrof. Han börjar undervisa och blir en omtyckt lärare. Hans idealism gör honom allt ensammare men så möter han sent i livet kärleken......
Stoner är en gripande roman om en mans livsresa. Utåt är han oansenlig, men inom honom ryms en värld av sorger, förhoppningar och besvikelser.

1 kommentar:

  1. Tack för tipsen - böckerna vågar jag ge mig på men den där rosen...

    SvaraRadera