måndag 5 oktober 2015

Skördefest på Dalabergsvägen

På Öland har man haft traditionsenlig skördefest. I år var vi inte där utan i Frankrike. Till den resan återkommer jag.

Jag tycker att det är jätteroligt att resa och vi har verkligen rest en hel del. Men - det är oftast roligt att komma hem igen.

Det var mörkt i går kväll när vi kom men ganska tidigt idag blev det en besiktning av trädgården. Så här års händer inte så mycket. Det såg ungefär likadant ut som när vi for för tio dagar sedan.

Några få undantag fanns:

1 Hösthallonen. Jag kunde plocka nästan två liter!


Stora fina och helt utan mask. In med dem i frysen.

2 Björnbären. Också här jättefina bär men lite drygt litern. In i frysen med dem också. De får bli marmelad så småningom. Den här trädgårdsvarianten har inte samma fina smak som de vilda. De smakar mer änt ( långt ä ). Ett ord som jag lånat av kollegan Agneta. Kanske är det halländska. Andemeningen är väl att de inte smakar så mycket så jag brukar tillsätta citron.


3 Tomater Under vår resa i Frankrike fick vi god mat men alla som var med saknade grönsaker. Som Bitte sa vid varje måltid: Om vi ändå kunde få en tomat till.............. När jag kikade in i växthuset fanns de där. Ganska många trots att det ju är så sent på säsongen.



En del av dem "tjoppar" jag ner och lägger i frysen. De ska bl a bli till goda soppor som jag fick recept på, av en gympakompis.

Ja, hamstern har varit i farten.


Det här ser lite egendomligt ut men det är hasselnötter som jag plockade med mig när vi var uppe hos Sara. Hon, allergikern har ju ingen glädje av dem. De har legat på tork medan vi har varit borta och där var goda kärnor i de två som jag knäckte idag.



1 kommentar:

  1. Välkomna hem! Jaa du, vilken tur att vi kan ha skördefest lite nu och då tack vare trädgård och hamsterådran som finns i oss. Jag kokade hallonsylt i morse, åt hallon i filen och till efterrätt - frosseri eller lyx? Nu njuter vi av det goda för sen kommer bistra kalla tider, huu.

    SvaraRadera