lördag 29 oktober 2016

Höst

Nu är den här både meteorologiskt och enligt datum. I natt får vi tillbaka timman som vi förlorade till förmån för sommaren.


Vi har haft vackra soliga dagar denna veckan. Men - det har blåst, både igår och natt. De vackra löven finns inte kvar. Vårt körsbärsträd är helt kalt. en natt med en riktig frostknäpp har vi också haft. Det har varit lite tyst från Dalabergsvägen den senaste tiden och det beror helt enkelt på att jag inte haft så mycket att skriva om.
Några dagar innan resan till Mallorca fick jag en halsinfektion med riktigt rälig hosta. Bättre blev det naturligtvis inte av att upptäcka Palma hela dagarna. När jag hade hostat i två veckor då nattsömnen fick stryka ordentligt på foten, gick jag ner, nej jag tog bilen för jag orkade inte gå..... till min doktor och fick antibiotika och en ryslig hostmedicin. Sista tabletten av min penicillin eller vad det nu var tog jag i torsdags och minsann idag tycker jag att det känns bättre. Jag hostar inte så mycket i alla fall. Hostmedicinen tog jag en tesked till natten och sov som en stock. Ni som är lite insatta i sånt här vet säkert vilken hisklig soppa det är. Nog om detta.

Inget ont som inte har något gott med sig. Läsa, sticka och se på TV är utmärkt sysselsättning i sådana här lägen. Därför kommer nu lite boktips. Några nylästa böcker några som jag läst tidigare.


En av mina favoriter sen i somras är denna boken. "En berättelse om hur bräckligt livet kan vara, fylld av ömhet, hopp och kärv humor." Berättelsen utspelar sig i Frankrike. En av huvudpersonerna är Julie, ensamstående mamma som sitter i kassan på en stormarknad. En dag blir hon bjuden på lunch av en vänlig man. Trots åldersskillnad finner de genast varandra och hon tackar ja till att tillsammans med sin son följa med mannen till hans sommarhus i Bretagne. Nej det är ingen vanlig kärlekshistora och jag måste varna för den är också mycket sorglig. Läs den!


Denna boken har nog ett par år på nacken men är också sååå bra. Den utspelas på en ö utanför Australien. Fyrvaktaren och hans fru bor på en enslig ö. De är barnlösa vilket de sörjer. En dag spolas en båt upp på stranden med en död man och ett litet levande barn. Trots att de förstår att de är olagligt behåller de barnet. När de så småningom återvänder till fastlandet förstår de det omöjliga i att behålla barnet.


Elisabeth Nemerts tidigare historiska romaner har jag läst och tyckt om. Nu handlar det om "andra världskrigets skugga". Den handlar om rasbiologiska institutet och den svenska regeringen som stängt landets gränser för judar. På baksidan står bl a: I Tyskland sprider nazismen sitt gift över världen. Men vid sidan av ondskan går som alltid kärleken. I sökandet efter tre försvunna finska krigsbarn träffas Magdalena och Carl-Magnus. Det blir ett livsavgörande möte. Deras mod och medmänsklighet kommer att göra skillnad för många.
Lätt att översätta till vår egen tid, eller hur.


Denna boken har vi senast läst i bokcirkeln. Vi upptäckte att det fanns mycket att prata om.
Boken utspelar sig i Holland under 1600-talet. I bröllopspresent får en ung brud ett dockskåp som är en exakt kopia av deras eget hem. Så småningom fylls dockskåpet av miniatyrmänniskor. Nella, huvudpersonen är förbryllad över miniatyrmakaren som tycks hålla hushållets öde i sina händer.
En helt annorlunda men spännande bok.

Varför alla böcker ligger?? Har absolut inte en aning. Ni får väl vrida lite på huvudet.

Så önskar jag er ett gott Höstlov eller som det har döps om till Läslov.

1 kommentar:

  1. Skönt att höra att du känner dig bättre - ta väl hand om dig för hösthosta är verkligen räli.
    Jag står på tur för att läsa Ledigs bok, ännu mer otåligt väntande efter ditt boktips idag. Jag återkommer med boktips, åh så många bra böcker det finns att läsa. Just nu är jag mitt uppe i Elena Ferrantes andra bok, sjukt bra!

    SvaraRadera