fredag 10 februari 2017

Vinter i hela landet?

 
De senaste dagarna har meteorologerna ifrågasatt att vi i södra landet har vinter. Men nu håller man väl tummarna för att vi ska uppnå de kriterier som behövs för att också vi ska få vinter. Just nu har vi någon minusgrad men snön som kom igår ser ut som florsockret på fastlagsbullarna idag.

 
Så här ser det ut när det är lite vinter i Halmstad.
 
 
Vinter kräver förstås vintermat. Inspirerad av Alice tog jag fram ärterna som vi köpte under skördefesten på Öland. Lättlagad mat som ändå kräver viss planering. Soppan smakade bra och det blev så mycket att några burkar soppa hamnade i frysen. - Om nu vintern skulle bli långvarig.
 
 
Vinterfåglarna fortsätter att roa oss.
 

Detta är en film. Första gången jag lägger ut en sådan men jag vet ju att det funkat för Alice men jag är inte så säker på att det går. Strax innan lunch kom en flock sidensvansar, drygt trettio stycken, och ville smaka på våra äpplen. Redan tidigare pågick ett slagsmål mellan koltrastar och björktrastar där björktrastarna tror att de äger trädgården. Vilket skådespel! Och mitt i alltihop travar två duvor fram och tillbaka och ingen bryr sig om dem trots att de är störst. 



Igår var vi hos Lisbeth och fick nålar. Just när vi var på väg ut kom Kent med ett par utslitna jeans som tillhört svärsonen. Precis vad jag behövde. Saknade just den blå jeansfärgen och satte saxen i dem för att göra trasor till min matta!


Ni vet väl att man inte slänger jeans som blivit trasiga. Jag står för återvinning.



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar