måndag 26 februari 2018

Återgång till vardagsliv

Vilket OS vi har blivit bjudna på!! Aldrig har det väl varit så mycket spänning och överraskningar. En ny favorit för mig har skidskyttet blivit. Det är ju så spännande och oförutsägbart. Lars sitter tyst och sammanbiten i sin TV - stol medan jag tjoar och skriker och gråter av glädje.
Lars favorit är nog curling och då ger han spelarna ett erkännande när de placerar stenen på ett bra ställe eller slår ut en motståndarsten. För mig är detta ganska ointressant så då sätter jag mig vid väven en stund. Alla har ju inte TV framför väven!! Eller hur Alice? Ja, det har blivit ett planerande för att få se de olika grenar man är intresserad av. Ofta lunch framför TVn.


Jag har vävt ganska många mattor nu, många i jeansblått och några i grått. Nu ska det bli en grön matta till vårt kök. Det går ganska fort att väva med trasor. Det är klippandet som tar tid. Jag har samlat på mig en del material under de senaste åren. Kanske någon känner igen, grönrandigt påslakan, påslakan med halvmånar, gröna jeans och så är en del infärgat i kaktusgrönt. Dukar har färgats och våra gamla köksgardiner med talgoxar...... Det lite mer färgglada tyget är en bit som jag trodde skulle bli en gardinkappa en gång. Det behövs lite som bryter allt det gröna och då är detta ko-tyg utmärkt.

Häromdagen fick jag en förfrågan om jag kunde sticka "Harry Potter" strumpor till Signe. Nu har det blivit hennes tur att få Potterfeber. Astrid har denna feber sedan flera år och den verkar inte gå över.
Vi får väl se  hur det blir med lillkusinen. Som tur är finns ju Google så det var bara att ta reda på vilka färger som gäller.


För mig ser det mer ut som fotbollsstrumpor. Men, det visade sig vara ett alldeles utmärkt OS sticke.

Just nu har jag läst en bok som heter Krokas av Elin Olofsson. Den handlar om tyska Uli som tar sig till Krokom iförd en stulen kappa och en bunt brev. Hon letar efter sin käre Hansi som deserterade och dog i Norge efter kriget.  Handlingen utspelar 1949. Bra bok tycker jag.

Oktoberhavet av Erik Eriksson är en annan bra bok som jag har läst. Den handlar om en sjöman som 
flyr från sitt fartyg och livet på andra sidan havet. Boken har sitt ursprung i en brevsamling som författaren fick tillgång till.

1 kommentar:

  1. Du är så flitig och resultatet blir så bra, en av dina mattor tillhör vårt vardagsliv och pryder vår hall. Lyckans du som kan sticka framför tvn, numera blir jag s trött och nästan vimmelkantig i ögonen om jag försöker. Nya glasögon eller åldern???
    Nu ser vi fram mot ytterligare dagar i snökanonkarantän, tur att vi har mat i frysen.

    SvaraRadera