torsdag 16 maj 2019

Men var är näktergalen?

Göken gol men ingen näktergal. Vi är hos våra vänner på Öland varje vår och ALLTID har vi hört näktergalen men i år hördes inte ett näktergalspip. Det var kallt på Öland och nattfrost men inte kan den väl ha frusit ihjäl? Kanske vänt om i väntan på värmen.

Inga problem med utflyktsmål. Vi hittade ett nytt häfte med, om det nu var 100 smultronställen på Öland. Många av dem var redan bekanta men vi hittade ett nytt som vi blev nyfikna på. Kastlösa kyrka med en gigantisk altarfresk gjord av Waldemar Lorentzon, Halmstadgruppen och med Hans Fagerström, också halmstadbo, som assisten. 


En av dagarna var det lite sämre väder. Då blev det tid att gå på utställning i den närliggande Prästgården. Temat i år är Borgholms slottsruin.


Gamla bilder, modernare bilder, broderade, på kepsar, askfat...…..
Tänk att man lyckats få ihop den mängden bilder med samma motiv. Trevligt.

Jag är bättre på att väva än på att använda symaskin och beräkna hur saker och ting ska ta sig ut som färdiga. Men Alice är suverän på maskinen. Jag tog med mig ett tygstycke som jag vävt och tänkte mig till kudde i nya soffan men storleksmässigt var det lite svårt att få ihop tyckte jag. 


Alice tog sig an mitt tygstycke, skarvade på tvären, gjorde om och så blev det till slut en riktigt fin kudde. 

Turligt nog hade vi vädret med oss följande dag. Då blev det utflykt i det gröna. Och tänk orkidéerna och alla de andra fanns där precis som vanligt.



Och så dessa mängder.


Vem som är Adam och vem som är Eva frågar vi oss varje år...…


 Vart vi gick och vände oss fanns blommorna.


Att det var torrt förra sommaren vet ju alla. EN ölandstok som blommade såg vi. De andra var alldeles förtorkade.




Men en annan lite favorit fick vi syn på. Några små kattfötter.

Ölandssolvändan lär bara finnas på Öland


Mandelblom finns i mängder denna vår. Också den en favorit.


Gullvivans plyms sågs vaja på många ställen....



Ja, det här ser ut som gräslök och av den fanns det också massor. Kan det var någon tyg av strandlök? Skulle säkert gå ihop med matjessill.


Den här lilla aftonstjärnan är ogräs, säger Alice men ett mycket vackert sådant tycker jag.


Vad vore ett ölandsbesök utan en tur för att titta på fåglar. Skärfläckan förstås. Det är mina favoriter och de svartvita pluttarna.


Här är en rödbena.
Vi såg också skedand och gravand och så de små söta strandpiparna. På väg tillbaka och sittandes i bilen fick vi på nära håll syn på en storspov. Mäktigt. 
Kvällen innan fick vi syn på en brun kärrhök. En rar fågel enligt Alice.

Som alltid mycket nöjda med vår ölandstripp styrde vi kosan hemåt igen. Tack kära Alice och Job.

1 kommentar:

  1. Vi uppskattar era Ölandsbesök , som varje gång bjuder även oss ölänningar på nya besöksmål, låt det fortsätta så.
    Idag gick jag Stagneliusstigen med en fågelmänniska, två bruna kärrhökar dök upp, wow. Då fick jag veta att det är en öländsk raritet, ängshöken och inget annat. Det lär finnas ett 50tal par i Sverige, tänk att ett par häckar i våra sjömarker, häftigt!

    SvaraRadera