söndag 25 augusti 2019

Högsommarvärme i skördetid

Nu får vi en helg med högsommarvärme. Skolorna har börjat och många har börjat arbeta igen efter semestern. Igår pratade jag med en glad grannfru som jublade över att få "tanka" lite mer sommar.

I trädgården tar vi det ganska lugnt. Jag i alla fall. Lars har klippt prydnadsbuskarna och förbereder för grässådd där vi nu har potatisland och tidigare sommarhallon.

Att potatis inte bara är potatis är ju helt klart. I flera år har vi delat ett paket med fyra potatissorter med Gugge och Rolf. Så här ser Celebration ut.


Goda ugnsbakade eller kokta och blandade med lite pesto. 

Det blev lite nytillskott i rabatterna efter förra sommarens torka. Skogsastern är en liten pärla som har blommat länge. Blommar länge gör också flox som tidigare inte varit min favorit men visst lyser den upp rabatten.




I år är det inget bra äppelår. På ett av träden finns ganska gott om frukt men härom morgonen när jag skulle plocka upp de som låg på marken fick jag tre lite användbara och åtta med monilia.


Monilia är en svampsjukdom som överlever i komposter och som måste till tippen för förbränning. Men vi använder vad vi kan. Igår gjorde Lars äppelmos och jag torkar äpplen gör äppeljuice och en och annan äppelkaka. Till em kaffet idag blir det frasiga äppelknyten a la Anna Bergenström. 

Nötter får vi i år på vår ormhassel. Om det finns något i skalen återstår att se så småningom.


I fjol hade vi inte mycket vindruvor men i år ser det ut att bli en bra skörd. Så är det väl, blir det inte det ena så blir det det andra.




2 kommentarer:

  1. Fräcka potatisar, vackra blomster, otäcka äpplen, härliga nötkrallar och mängder av vindruvor - att ha en trädgård är mest glädje men också lite motgång ibland. Finns vindruvor kvar i slutet av september? Kram

    SvaraRadera