söndag 6 februari 2011

Gråväder

Idag känns det som om våren lämnat oss igen. Gårdagen bjöd på härlig sol, smältvattnet porlade och taloxarna kvittrade. Visserligen blåste det en del men det var inte kallt. Senare hörde vi på väderleksrapporten att Halmstad hade varmast i landet med 7 grader men det var inte i vår del av stan inte.

Idag har vi alltså ordentligt gråväder. Det numera smått frekventa ordet fnudder är så användbart idag. En liten promenad fick det i alla fall bli och det närmaste vårtecken vi kom var att konstatera att traktens magnolior har halvstora, ludna knoppar. Väl hemma igen tog jag en liten tur i trädgården men även där det var barmark var det stenhårt. Inte kan man väl tro att ens en liten snödroppe ska kunna sticka upp där. Jag tog med mig några kvistar forsythia och satte i en kruka. Visst är det ett vårtecken när knopparna börjar slå ut i gult.

Vårtecken är det hos oss när vi tar fram katalogen från Tomatodlarnas förening och väljer ut de tio tomatsorter som vi ska plantera i växthuset i år. Åke Truedsson är vår leverantör av tomatfrön och är man det allra minsta intresserad av tomatodling kan jag verkligen rekommendera hans rikhaltiga sortiment av fröer.

Tomater ja. Läste för någon vecka sedan boken Smaken av Muriel Barbery som f ö också skrev Igelkottens elegans. Där beskevs en tomat med så många ord och med sådan sensualism så jag hörde mig sjäv skratta högt.

I väntan på det verkliga trädgårdsarbetet och tomatsådden, som inte sker förrän i början av mars, så finns det ju annat att roa sig med. Förutom att väva så är det att sticka just nu. Det är ju så skönt att ha något i händerna när man sitter i TV-stolen. Tre stickningar har jag på gång ( förutom en gammal som ligger långt inne i en garderob ). Sockor till barnen har jag stickat men nu lade även Sus in en beställning! Till Signe stickar jag en kofta för det använder hon mycket och så det nya roligaste - en sjal i tunt ullgarn och tjocka stickor. Så roligt så.
Måste erkänna att jag inte läst igenom hela beskrivningen. Det ska man ju göra men det verkade lite bökigt så det få bli lite i taget!

Slutligen vill jag tala om att Sara varit snäll och hjälpt mig så att det ska bli lättare att kommentera mina inlägg.

2 kommentarer:

  1. Visst längtar vi och letar efter vårtecken - några gröna blad sticker upp längs med husväggen. Kan det vara snödroppar? Hos oss ligger snön tjock och hård på gräsmattan och det tar nog tid innan den helt försvinner. Förra året lekte Maja i snödrivan då de var här på påskbesök, inget dacapo o år, tack! En granne skrattade rått men hjärtligt åt mina vårönskningar - " men Alice, det är ju i februari som vintern kommer". Jag får glädja mig åt tulpanerna inomhus så länge.

    SvaraRadera
  2. Jaha...då testar vi väl om det funkar att kommentera... Iréne

    SvaraRadera