söndag 20 februari 2011

Ljuset

Vi har haft en fantastisk helg med massor av sol.Tänk vad ljuset är viktigt. Allt blir mycket roligare och går så mycket lättare när solen skiner. T o m städningen går lättare. Kallt har vi förstås haft, tvåsiffrigt på nätterna och då är det ju kallt här nere. Växterna i uterummet har inte mått så bra i vinter. Vi har ingen värme där så det är ju inget annat att vänta en sån här vinter. Härom året fick jag en fin citronplanta och den har glatt oss med många härliga frukter men nu har frukterna antagit en beige färg och känns "sunkiga". Två andra citrusväxter till har vi och de har inte heller mått så bra. Men under de soliga dagarna stiger temperaturen ordentligt därute så när som helst kan vi ta årets första kaffetår där.

Häromdagen planterade vi om de gamla pelargonerna. Jag läste i en trädgårdstidning att det var dags. De har också fått flytta in från garaget där de bott under sin viloperiod. Det är lite trångt på fönsterbrädorna nu för vi har också små skott av hängpelargoner till balkongen. De måste förstås växa till sig innan de ska ut i lådorna.
Så har jag gjort ett experiment. En orkidé, brudvarianten, fick istället för nya blommor fem små nya plantor på stänglarna. Efter lite goda råd från flickorna på Fritz ( bomsterhandel ) orkidéjord och genomskinliga krukor tog jag mig an verket. Om någon av er har erfarenhet av denna tyg av omskolning så tar jag tacksamt del av dem.

Lars har börjat en matlagningskurs för herrar och i onsdags var det första gången. En trerätters middag tillagades och som avslutning kommer fruarna att inbjudas. Det ser jag fram emot.Lagat mat har Lars och jag nästan alltid gjort tillsammans men jag kan tro att det kan vara kul att laga mat tillsammans med kompisar. Så kan ju jag också få lite nya råd och idéer.

På tal om mat ja. Igår var vi borta hos vänner och spelade Mahjong. Vi träffas ungefär fyra gånger om året och spelar och äter riktigt god mat och får riktigt goda viner till. Jag, som alltid ligger sist i spelet är benägen att hålla med gårdagens värd om att spelet kan väl kvitta - men inte den goda maten. Igår fick vi bl a en grön ärtsoppa som inte gick av för hackor. Nej det var inte den där vanliga gröna ärtsoppan..... Mmm

1 kommentar:

  1. Hej Lena! Trevlig läsning! Vi glömde prata om menyn i lördags. Trevlig helg! Kram Lisbeth.

    SvaraRadera