söndag 23 december 2012

God jul


Ja, så är den här, nästan i alla fall. Julen. Redan igår tog Lars in granen  från uterummet där den stått och lyst de senaste dagarna. Den är klädd med det sedvanliga pyntet. Förr var det alltid flickorna som klädde granen när de kom hem och alltid dagen före julafton. Men numera gör man som man vill tex gör i ordning skinkan tidigare och redan igår smakade vi av den tillsammans med fyra goda sillar.

Som jag skrev i tidigare inlägg så tycker jag om den här tiden före. Men när jag tänker rätt på saken är det ju faktiskt i. Och vägen till är väl så viktig som själva målet. Nu blev det visst lite för filosofiskt men jag är alldeles säker på att ni vet vad jag menar.Jo, att sätta sig ner tillsammans med en god vän, i det varma ljuset som blir av de levande, med en kopp kaffe och smaka av de nybakade julkakorna är livskvalitet.


Idag, söndag förmiddag, blåser det väldigt, så att det knakar i huset. Senare idag lär det bli snöväder. Tänker på alla som måste ge sig ut på vägarna.

Vi har fått nytt fint besök vid vår fågelrestaurang. Det är ett par steglitser. De har så vacker fjäderskrud. Lite märkliga är de också. Orädda. I säkert en kvart satt denna lilla pippi på marken och åt av skröfset som kompisarna sprätt ner. Måtte grannarnas katter hålla sig på avstånd. Några sidensvansar har vi inte sett ännu. De håller väl till på Öland.



Riktigt färdigt är det inte när jag tänker efter. Pratade med Vidar nyligen. De höll på att klä granen och så skulle de ta fram tomtarna. Det senare har vi inte heller gjort. Och så är det som det varit många gånger......Jag håller på med något handarbetsaktigt som ska bli julklapp. På med fin julmusik och så blir det till att knåpa.

Så önskar Lars och jag er

En riktigt God Jul

1 kommentar:

  1. Sidensvansarna höll till på Georgsgatan igår(juldagen). Ses snart!
    Gugge

    SvaraRadera