fredag 16 augusti 2013

Turist i Laholm

Torsdagen bjöd på riktigt fint väder och vi beslöt oss för en utflykt till Laholm, inspirerade av en artikel Hp. Artikeln handlade om stadsparken. Jag måste säga att laholmsidorna i vår tidning läser jag inte så noga, egentligen inte alls. Stadsparken är ett projekt som pågått ett par år och som fortfarande inte är helt klart. Den är verkligen inte en stadspark i traditionell mening. Delvis anlagd på den gamla banvallen. Tågen går numera utanför stan.

 
 
Jag kan tänka mig att parken hade varit ännu finare för ett par veckor sedan men det ska finnas något att uppleva vid olika delar av året. Förutom en Savann, Woodland så finns också en Fjärilsäng, Trollstig...... Mycket trevligt var också att se minst två lekplatser för barn. Åk dit och titta!
 
Eftersom min släkt på fädernet härstammar från Laholmstrakten blev det också ett besök på kyrkogården där farmor och farfar ligger begravda.
 
Laholm är också känt för sin offentliga konst och den stöter man på lite varstans. På torget framför det gamla rådhuset står en clown.
 
 
 
Vid Hästtorget finner man förstås en Hästbrunn.
 

 
 
Turistbyrån är numera inhyst i gamla brandstationen. Där finns också teckningsmuseet med gratis inträde - och en trappa ner hittade vi en keramikutställning. I mitt barndomshem fanns en hel del  Laholmskeramik och det blev igenkännandets gädje när jag i en monter kände igen en del av de bruksföremål som funnits i mitt hem. Sara har nu fått det som fanns kvar eftersom hon också var lite extra förtjust i dessa skålar. Vid Hästtorget börjar också Gamleby där man kan njuta av gamla, små hus.
 

 
 
Efter lite fika från Cecilias konditori lämnade vi Hallands äldsta stad - en riktig småstadsidyll.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar