lördag 16 november 2013

Bibblan 40 år

Jag besöker vår biblioteksfilial minst två gånger per vecka. Det är ett trivsamt bibliotek och idag firar det 40 år.

 
 
Så här ser bibblan ut från ICA-hållet. Lite konst på väggen. En hel del konst finns också invändigt.
 

 
 
I avdelningen för tidningsläsning finns dessa figurer som jag gissar är signerade Valter Bengtsson. Tyvärr kunde vi inte gå med på den lilla konstrundan som erbjöds. Kommer till anledningen så småningom.
 
Vi såg en film om Söndrum med början från mitten av 50-talet och så framåt hur landsbygden runt nuvarande centrum bebyggdes. Vårt gamla hus på Härdgropsvägen byggdes -63 har jag för mig så det var med på filmen.
 
Det var mycket folk på bibblan idag. Många som vi kände igen sedan gammalt. -Jaha, vad gör Sara nu och var bor hon?, kunde det låta. Skolkamraters föräldrar men också en "gammal" elev till mig och hans mamma. Visst är det roligt att höra vad som hänt sedan man senast sågs.
 
Jag har ju inte vuxit upp i Söndrum utan kom hit 1975. Det var roligt att få veta lite om hur det här lilla samhället var innan det blev inkorporerat med Halmstad. En f d kollega berättade bl a att biblioteket från början delade lokal med ICA.
 

 
 
Tårta och kaffe bjöds det på. Så - vi hade det riktigt mysigt där vi minglade runt och satte kaffekoppen på lämplig bokhylla för att kunna äta tårta.
 
Utebliven konstrunda? Jo, i förrgår var Lars och jag på promenad på "leden" för att se hur hårt senaste stormen gått fram. Den gick hårt fram kan jag säga. Massor av knäckta och rotvälta träd. Mycket att titta på alltså. Rätt som vi gick där och tittade - så plopp låg Lena på alla fyra på marken.
Jag vrickade alltså till foten ganska ordentligt. Detta har hänt ett otal gånger förut men aldrig med sådant resultat. Väl hemma svullnade foten upp ordentligt......... För att göra historien kort: Den lilla promenaden till bibblan var alldeles tillräcklig för mig.
 

 



2 kommentarer:

  1. Tänk vad en storm kan ställa till det - krya på dig! Kram!

    SvaraRadera
  2. Krya på dig!
    Kram Gugge

    SvaraRadera