måndag 4 juli 2016

Skagen

Efter midsommar gjorde vi en liten tur till Skagen. Lars och jag har varit där förut men då var det november och vi fick inte ta del av det berömda "skagenljuset".  Denna gången hade vi också sällskap av paret Larsen.


Först åkte vi med Sandormen ut till "Grenen" där Skagerack möter Kattegatt. Fascinerande. Här utanför lär många båtar gått på grund och många sjömän fått släppa till livet.


En liten bit därifrån finner man den gamla vippefyren med korgen som fylldes med brännbart material, hissades upp igen och kunde ses på långt håll.


I Skagen finner man också muséet med massor av Skagenmålarnas fantastiska konstverk.


Tre rum "smockfulla" med målningar.


Denna tavlan känns väl extra aktuell i dessa dagar fast på annan breddgrad.

Danska smörrebröd tyckte vi alla fyra att vi måste ha till lunch och vi hittade slutligen vad vi sökte.


Den "tillsandade" kyrkan ligger en liten bit utanför Skagen och har förstås också sin egen historia.
På grund av sandflykt fick menigheten gräva sig in för att hålla gudstjänst......


Ett annat sandfenomen är Råbjerg Mile, som påminner om en öken. det är en sanddyn som är ca 4 km lång och som flyttar sig upp mot 30 meter varje år. Också detta fascinerande.


Ett hus från Skagen måste jag ha med. De är ofta gula, måste ha tegeltak och takpannorna murade fast och pyntade med vita kanter.




Vi bodde några mil söderut och på vägen till Frederikshamn, varifrån vår färja skulle avgå, hittade vi den lilla staden Saeby. En riktig pärla. Dit åker jag gärna igen. Kanske jag då ska kosta på mig en saebydam. Också hon har en särskild historia.




Stockrosor i mängder fanns utanför många av de gamla fina husen. Kanske kan Matador ha spelats in här. ( Min egen reflektion )



1 kommentar:

  1. Åh, Skagen är en riktig pärla med massor av sevärdheter. Hälsade du till Anna från mig?

    SvaraRadera