lördag 6 augusti 2016

De gula blommornas tid

Ja, nu är den här, sensommaren. Många har slut på semestern nu och man varnar för mycket trafik i helgen.


I trädgården är den gula rabatten så fin nu och det är roligt att ha lite blommor att plocka in.

Buddlejan eller fjärilsblomster har också slagit ut och fjärilarna hittar dit.


Det ser ut att bli mycket äpplen i år och jag har redan gjort kräm på några nedfallna. Annars är de inte mogna förrän i september. Någon som vill ha?

Av plommonskörden blev det inte mycket, men tillräckligt. Fördelen med att inte få så mycket frukt är ju att frukterna blir större.


Björnbärsgrenarna hänger tunga av kart och de har börjat mogna. Det blir god skörd.


Förra året var inget bra tomatår men nu mognar de "skarpt". Lars börjar prata om att vi inte behöver ha så många plantor nästa år..... Nä, vi kan inte äta alla. Jag försöker att ge bort och så mixar jag en del som används i brödbak. Riktigt gott!


Här är årets tio sorter. Den stora avlånga kallas för pizzatomat. Den har vi inte provat ännu. Kan tänka mig att den är bra till tomatsås.


1 kommentar:

  1. På vårt bord finns också vackra gula blommor och tomaterna mognar till i så där lagom takt för att bli uppätna. Nu är torkan besvärlig och jag är rädd att hösthallonen ska ta stryk, vår björnbärsbuske tycks inte veta att den ska producera bär och inte bara vara...

    SvaraRadera